LeerJeWijzer pedagoog en kinder- /jongerencoach Lia van den Hoven viert deze maand haar 10-jarig jubileum.

LeerJeWijzer, gevestigd op Hoogstraat 18A te Mill biedt begeleiding aan kinderen en jongeren met sociaal-emotionele hulpvragen als onzekerheid, faalangst, snel boos worden, geen vriendjes kunnen maken, leerproblemen als moeite hebben met lezen, reken of spelling, beelddenkers, hoog gevoeligheid, kinderen van gescheiden ouders, kinderen die te maken hebben meet pesten enz. Kinder- jongerencoaching is het kind begeleiden in het proces naar het vinden van oplossingen voor zijn vragen. Als uitgangspunt richten we ons op mogelijkheden, vaardigheden, talenten, interesses en motivatie en niet op de problemen.

Als pedagoog begeleid ik ouders die opvoedingsvragen hebben of zich zorgen maken over het gedrag van hun kind. In een gezinssituatie kunnen zich periodes voordoen dat ouders zich afvragen waarom de omgang met en de opvoeding van hun kinderen niet soepel verloopt. Vragen en onzekerheden spelen hierbij een rol. Onzekerheid of onduidelijkheid over hun rol als ouder kan ze uit balans brengen. Bijvoorbeeld bij het stellen van grenzen, het leren loslaten of ieder lid van het gezin zijn eigen verantwoordelijkheid geven.

En veel gehoorde term is beelddenken. Het beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken. Een beelddenker is visueel, ruimtelijk ingesteld, beelden van de talige informatie bestaan meer uit opgedane ervaringen en kennis dan uit feiten. Kijken en doen dus! LeerJeWijzer biedt beelddenker begeleiding aan in het aanleren van een leermethode die bij hen past, vanuit hun eigen leerstijl en meervoudige intelligentie.

Vanaf heden wordt LeerJeWijzer aangevuld met counseling aan (jong) volwassenen en supervisie aan andere (kinder-jongeren) coaches. Counseling is een laagdrempelige vorm van pedagogische, psychologische en sociale hulpverlening en advisering.

Als counselor ondersteun en begeleid ik (jong)volwassenen bij situaties in zijn/haar leven en/of werk die als ongewenst, pijnlijk, ongemakkelijk of frustrerend ervaren worden. Ik help hen om de situatie waarmee zij zitten inzichtelijk te maken en leer hen beter omgaan met de bestaande problemen.

Voor (jong)volwassenen kunnen dit vragen zijn over school- en beroepskeuzes, omgaan met vrienden, gevoelens van alleen zijn, onzeker voelen, druk ervaren vanuit de leefwereld om zich heen enz.

Als supervisor ben ik bevoegd om supervisie te geven aan andere coaches/counselors en verwante beroepsgroepen. Supervisie heeft als doel te leren reflecteren op je eigen werkervaring en functioneren. Dit om vanuit eigen deskundigheid, werk- en leerstijl, te leren om beroepsmatiger te handelen. Veelvoorkomende aandachtspunten zijn motivatie, kwaliteiten, valkuilen en allergieën, communicatie, grenzen, zelfstandigheid, leidinggeven, samenwerken, nieuwe initiatieven en conflicten. Het verhaal van de supervisant (gedrag, houding, denken en voelen) wordt als uitgangspunt genomen.

Een van de vele methodes die ik gebruik is Wandelcoaching waarbij we in contact met onszelf en de omgeving gaan. Dat doen we door de aandacht op de omgeving te richten en te observeren welke gedachten en gevoelens daardoor gereflecteerd worden. Op deze manier komen we in contact met onze diepere verlangens en behoeften, die alleen door te praten veel moeilijker bereikt worden.

Heeft u vragen neem dan vrijblijvend contact op met Lia van den Hoven, tel. 06-22545479 / www.leerjewijzer.nl / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..