Fans van Henk van Kessel en motorcross fans mogen de Nacht van een Goei Leven in Mill bij de St. Willibrorduskerk op 23 juni niet missen. Want ook dan is er aandacht voor Henk van Kessel in een lichtkunst-projectie op de kerk. Toegang gratis.

Henk van Kessel

Als je willekeurig ergens bent en ter sprake komt dat je uit Mill afkomstig bent, krijg je vaak te horen: “Mill, dat ken ik. Daar ben ik ooit naar de motorcross geweest en woonde daar niet Henk van Kessel?” De oudere generatie weet echt wel wie Henk van Kessel is, de jongeren zal die naam weinig zeggen. Wel weet iedereen dat in Mill tóp-motocross wordt bedreven op circuit De Kuilen in Langenboom. Maar dat dit allemaal weer indirect met Henk van Kessel te maken heeft is slechts weinigen bekend.

Het is namelijk zo dat er oorspronkelijk een supportersclub Henk van Kessel werd opgericht die evenementen ging organiseren om middelen te vergaren ter ondersteuning van Henk van Kessel. Dat werd later MSC Aldendriel en het is de huidige MSC Mill die tot de beste organisatoren van Nederland wordt gerekend!

Het begin

In de jaren 60 waren in Mill en omgeving vele fietscrossclubs. In de dorpen werden vele wedstrijden georganiseerd, veel meer dan een wei, een bongerd of een stuk heide was niet nodig om een circuit te maken. Eén van de plaatselijke toppers was Henk van Kessel, zoon Ben van Kessel die een rijwielzaak aan de Domeinenstraat had. Maar Henk, geboren op 25 juni 1946, had een passie voor snelheid en techniek en ging een 50cc wegracer bouwen. Het omgebouwde 50cc crossblok liep al bij de eerste proefrit na 500m stuk en er werd begonnen met een Kreidler. In 1967 reed Henk zijn eerste wedstrijd in Reusel onder de vlag van de NMB. Hij werd direct vierde en bleek dus wel talent te hebben. Na diverse podiumplaatsen was hij aan het eind van het seizoen kampioen en na nog een jaar NMB kon hij in 1969 hogerop naar de KNMV.

Vanaf het eerste moment had Henk trouwe vrienden. Het transport naar de races, de motor achterop een aanhanger achter de Opel van zijn vader, was verre van ideaal. De trouwe vrienden Jan, Wim en Frans van Kempen, gedurende de hele carrière de vaste helper van Henk, besloten actie te ondernemen en lieten bij Hans Hermsen in Mill 1000 foto’s van Henk afdrukken. Die hoefden pas te worden afgerekend als ze verkocht waren en de broers Van Kempen, Harry Verheijen, Nol Bergmans en anderen gingen op de races de foto’s voor één gulden per stuk verkopen. Zo kwam er 1000 gulden min 160 gulden kosten voor de foto’s in de kas van de Supportersclub. Nu kon men een kostbare handfrees aanschaffen en Henk kon daarmee de cilinders tunen. Ook kon men nu met een Ford Transit bus naar de races.

Henk Grutters werd de eerste voorzitter van de Supportersclub. Die groeide als kool en vele acties, loterijen, kienavonden bij zaal Keijzers, filmavonden, stickers en T-shirt verkoop, alles werd op touw gezet. Het eerste Clubhuis was bij Toon van Riet, nu De Winkel, maar toen Jan en Elly van der Steijn begonnen met De Stoof, nu de Hema, werd dat meteen het vaste clubhuis. Jan van der Steijn en Ad Berends waren intussen ook toegetreden tot het bestuur en toen ging het snel. De beide ondernemers waren ook echt ‘ondernemend’, beren op de weg zagen ze nooit. ‘We gaan dit of dat gewoon doen’, was het credo en zo werden in Mill eerst op circuit De Spie en daarna op het ingekorte circuit De Dellen in de Meeren, KNMV wegraces georganiseerd.

Daarvoor moest de club op eigen kosten een stuk onverharde weg laten asfalteren, geen punt, alles kon en de gemeente Mill stond achter de plannen. Grote races met o.a. Boet van Dulmen, Wil Hartog, Nico van der Zanden, Piet van der Wal en natuurlijk Henk van Kessel trokken ooit 10.000 bezoekers.

Henk van Kessel was ondertussen uitgegroeid tot een wereldtopper en hij kreeg in 1974 de Van Veen Kreidler waarmee Jan de Vries in 1973 wereldkampioen werd ter beschikking. Henk won zes Grand Prix’s en kon na de GP van Joegoslavië feestelijk in Mill ingehaald worden en worden gehuldigd als wereldkampioen. Die huldiging haalde zelfs de landelijke TV, en Avro’s Sportpanorama. Heel Nederland wist op dat moment van het bestaan van Mill. In datzelfde jaar reed Henk ook sterk in de 125cc op een Bridgestone, hij werd in de GP van Anderstorp in Zweden eerste in de 50cc en tweede in de 125cc, dat heeft nog nooit een Nederlander in één GP gepresteerd.

MSC Aldendriel

Helaas kwam er een einde aan de wegraces in Mill, met de razendsnelle 4-cilinders van Suzuki en Yamaha werd de baan toch wel erg smal en te gevaarlijk. Vergunningen waren ook een probleem en inmiddels was de naam ook gewijzigd in MSC Aldendriel, een link naar het historische kasteel in Mill. Ad Berends en Jan van der Steijn kwamen zelfs met uitgewerkte plannen voor een wegracecircuit op De Kuilen, maar dat was een brug te ver. Toch gingen de activiteiten rond Henk van Kessel door. De gebroeders Henk en Theo van de Heuvel bouwden een vermogenstestbank en dat was een gouden greep. Er werd door Henk samen met Huub van Kessel uit Heesch ook een nieuwe 125 Condor gebouwd, gefinancierd door MSC Aldendriel. In diverse Motorbladen wordt nog steeds over de unieke Condor geschreven. In 1976 werd Henk van Kessel winnaar van de Hans de Beaufort beker, de hoogste KNMV onderscheiding voor een motorsporter. Henk stapte ook op een 250cc Yamaha en werd daar ook kampioen mee, hij reed daarmee zelfs in de 100 Mijlen van Daytona mee.

Wegrace in Mill was niet meer mogelijk, er kwam, ook geen racecircuit op De Kuilen, maar intussen had MSC Aldendriel wel een heel mooi crosscircuit op de Kuilen aangelegd. Daar worden ook MON wedstrijden verreden, georganiseerd door CCM de Zandhazen. Van de KNMV kreeg men maar liefst zeven keer een Grand Prix toegewezen. Nog steeds behoort Mill tot de beste organisatoren, in mei werd nog de Dutch Motorcross of Masters verreden met o.a. wereldtopper Jeffrey Herlings. In augustus zijn ook weer de populaire HMV Classic wegraces rondom Kasteel Aldendriel. Tot enkele jaren geleden reed Henk van ook nog mee voor zijn fans. Op verzoek van de kasteelheer werd een aantal jaren geleden in overleg de naam Aldendriel overgenomen, om verwarring uit te sluiten. De Motorclub heet nu MSC Mill en de grote drijvende krachten zijn Wim en Peggy Toonen.