Ons recentelijke betoog heeft aardig wat stof doen opwaaien, ook bij Gemeente en Provincie.

Verder hebben de gepubliceerde stukken in “Neije Krant”/“Koerier”/“Gelderlander” duidelijk gemaakt dat we ons niet als makke schapen scharen achter de voorgenomen plannen van de Provincie en vastbesloten zijn om ze in de huidige vorm van tafel te krijgen. Uit alle respons die hierop gekomen is (tot nu toe enkel positief) blijkt dat mensen aanwonend aan de N264 (PastoorJacobsstraat/HapseWeg) blij zijn dat er nu aandacht komt voor ons gezamenlijke probleem. Geen gevolgbestrijding met de huidige weg maar de bron van het probleem aanpakken: er worden gewoonweg teveel voertuigen over de N264 door St. Hubert geperst en dat zullen er in de toekomst alleen nog maar meer worden.

Nu blijkt ook dat bij een goede aanpak van het verkeer ook Wanroij gaat profiteren: dit is momenteel slecht ontsloten en wanneer de randweg van Haps naar St. Hubert doorgetrokken wordt (rotonde Haps naar rotonde Erica) kan ook Wanroij beter ontsloten worden. Verder blijkt ook dat wel degelijk door Provincie gepland wordt om de parallel – structuur vanuit Haps verder door te trekken richting Sint Hubert: als de Provincie toch blijft vasthouden aan al het verkeer door de kern van Sint Hubert, houdt dit in dat alle verkeer van de hoofdweg als parallel – weg alsnog door het dorp geperst gaat worden.

Via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. is ook informatie gedeeld waarvan wij nog niet op de hoogte waren. Nogmaals werd duidelijk dat de Provincie zijn huiswerk (misschien wel bewust) niet goed gedaan heeft en vaak bewoners aan de N264 die op eigen initiatief met de Provincie contact opnamen NIET serieus genomen hebben m.b.t. hun klachten over al het alsmaar toenemende verkeer. Verder horen we terug dat in de eerdere werkgroepen rond de N264 t.h.v. Sint Hubert ook vreemde uitspraken zijn gedaan door politici in de trant van “dan ga je toch verhuizen”. Dit is weinig respectvol want wij wonen hier nu eenmaal en het verkeersbeleid van de Provincie (waardoor de N264 de belangrijkste verbinding is tussen de A50 en A73) in deze zorgt er juist voor dat het verkeer alsmaar blijft toenemen. Daar vragen wij niet om maar dat krijgen we gewoon op ons bordje gedropt doordat slecht doordachte verkeersplannen zijn ontwikkeld en de verkeerde keuzes worden gemaakt die juist de overlast verergeren i.p.v. elimineren. Vanuit de Gemeente is er een wethouder belast met "verkeer" en het lijkt er sterk op dat hij de mond gesnoerd wordt (voorstander van een goede oplossing buiten de kom van Sint Hubert). Een andere wethouder, woonachtig in St. Hubert, is belast met "leefbaarheid" en hij houdt zich tot nu toe buiten de discussie terwijl de leefbaarheid in Sint Hubert op het spel staat.

We gaan in 2019 gewoon verder met de strijd tegen de plannen met de N264 in Sint Hubert en zullen binnenkort een bijeenkomst organiseren voor alle aanwonenden vanaf rotonde Haps tot rotonde Erica want de Provincie wil de mensen aanwonend tussen Haps en Sint Hubert niet toelaten tot de discussie maar pas in een later stadium als dat stuk aan de beurt is terwijl dit juist als een geheel bekeken moet gaan worden: doe het in één keer goed voor nu en in de verre toekomst.

Een aantal aanwonenden van de Pastoor Jacobsstraat (de N264)
Huub Schuurmans, Hans Brouwers en Henri van de Pol