Nu we inmiddels een jaar of drie meedraaien in het bewindvoerdersvak zijn we langzaamaan ook bekend bij een aantal rechters. In eerlijkheid moeten we dan ook bekennen gevleid te zijn toen de kantonrechter tegen onze nieuwe klanten zei dat zij een goede keuze hadden gemaakt.

Ook voor onze klanten was dat natuurlijk prettig om te horen want ook voor hen is het afwachten. Je geeft je financiën voorlopig uit handen en hoewel het toezicht op bewindvoering goed en streng is, blijft het toch vaak gissen naar de kwaliteit.

Daarnaast is een goede en succesvolle samenwerking met de bewindvoerder voor een belangrijk deel afhankelijk van de ‘klik’ die er is vanaf het eerste moment.

Dat eerste moment was bij deze klant wel bijzonder;

Op maandagmorgen krap half negen ging de bel. We keken elkaar aan, hadden geen afspraak maar uiteraard is dat geen probleem. Laagdrempeligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Voor de deur stond een mevrouw met een vrolijk ogend, blozend gezicht en een grote rode krullenbos.
Of ze even kon praten; er waren wat schulden, in het weekend had een makelaar het verkoopbord in de tuin geplaats -ja er was wel correspondentie geweest maar daar was verder niks mee gebeurd- en in het weekend had zij met haar man besproken dat ze toch maar eens hulp moesten zoeken. Vandaar het bezoek.
En meteen daarna de prangende vraag: “nu we dus onder bewind staan, hoe gaan jullie dat oplossen? We hebben er alles voor over om te blijven wonen, want ons huis is ons grootste goed.”

“Moment...
We werken zo vlug mogelijk maar de procedure onderbewindstelling is toch wat anders:
We zetten het gesprek voort met uw man erbij, we zorgen dat we deze week alle benodigde formulieren in kunnen sturen maar daarna is het aan de rechtbank: u ontvangt de uitnodiging voor een zitting, de rechter doet uitspraak, u en wij ontvangen de beschikking en daarna staat u onder bewind en kunnen wij serieus aan het werk.”
Het vrolijk blozend gezicht betrok, de teleurstelling en de groeiende paniek waren ervan af te lezen.
“Maar hoe moet dat dan, want we moeten echt blijven wonen” Een wanhoopskreet.

Vooruitlopend op de beschikking zijn we naarstig aan de slag gegaan. Naast alle andere achterstanden was er een behoorlijke achterstand in de hypotheekbetalingen, vandaar de dreigende verkoop. Afspraken met de geldverstrekker waren al eerder gemaakt en niet nagekomen, dus die partij kon haar enthousiasme over onze vraag tot uitstel beteugelen. Niettemin is die, na veel onderhandelen en overleg, toch akkoord gegaan.
Inmiddels is er, met behulp van de Kredietbank, een minnelijke regeling met alle schuldeisers overeengekomen. Dat betekent dat er gedurende drie jaar zo veel mogelijk terugbetaald wordt en dat er daarna een zogenaamde “schone lei” wordt afgegeven. Het luxe leven dat ze gewend waren is voor 3 jaar aan de wilgen gehangen. Zij ontvangen wekelijks leefgeld . De maandelijkse betalingsverplichtingen worden door ons tijdig betaald en soms is het een beetje steggelen over de hoogte van het leefgeld maar er gloort wel licht aan het einde van deze duistere tunnel.
Dat het traject tot een goed einde komt, en onze klanten over een paar jaar weer een normaal en schuldenvrij leven kunnen leiden, daar zijn we van overtuigd en nu ook aan onze naam verplicht;
de rechter zei immers niet zomaar: “Een goede keuze; dat is een goede bewindvoerder.”

Zoekt u een goede bewindvoerder, wilt u kennismaken of heeft u vragen:

G&H Bewindvoering
Kasteellaan 4a, 5492 BR Sint-Oedenrode
www.ghbb.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Tel: 06 1208 1546 of 06 1209 6650