Door Geneviève Verberkt - Monique van Loon uit Sint Hubert is al jarenlang een gewaardeerd lid van de PR-commissie van BIG Challenge. Veel BIG Challengers zullen haar kennen.

Op de berg is ze altijd druk in de weer: een interview hier, een twitterbericht daar, even nog snel een perscontact regelen en zorgen dat de dagelijkse blogs online komen te staan. Wat is haar motivatie voor haar enthousiaste inzet voor BIG Challenge?

Om dat te weten te komen gaan we terug naar 2011. In dat jaar woont Moniques man Antoine een lezing bij van medeoprichter van Alpe d’HuZes Coen van Veenendaal. Antoine is geraakt door de kracht van het verhaal. Het is een verhaal dat hem nooit meer los zal laten.
In 2012 zet Antoine, die op dat moment werkt bij Hendrix UTD, zijn enthousiasme om in daden. Een team van Hendrix UTD gaat met BIG Challenge de berg trotseren om zo veel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker. Antoine is van de partij.

PR werk

Monique leeft mee met Antoine en zijn teamleden. Er wordt samen gefietst, actie gevoerd en er wordt een hechte band gesmeed. BIG Challenge blijkt wel een helpend handje te kunnen gebruiken bij de PR-activiteiten. “Als ik iets kan doen, dan zeg het maar”, laat Monique weten. Dat aanbod vormt het startpunt van Moniques betrokkenheid in de PR-commissie. Vele interviews, verhalen, persberichten, het BIG Challenge boek, blogs en zo nog meer zullen volgen. Het hele gezin van Loon gaat mee naar de Alp. Ze zijn er bij en niet alleen om Antoine aan te moedigen maar starten de T-shirt-verkoop op de berg en verrichten diverse vrijwilligerstaken.
Inmiddels bestaat de PR-commissie van BIG Challenge uit 9 mensen. “We zijn een mooi team. De een pikt dit op, de ander dat. Zo vullen we elkaar aan en bereiken we samen dat BIG Challenge steeds meer op de kaart komt te staan. Dit allemaal in het belang van dat ene doel: geld ophalen voor KWF.”

Farmers are Cool

Monique wil echter niet alleen bijdragen aan het goede doel, ze wil meer. Ze wil daarnaast niets liever dan de veelzijdigheid van de agrarische sector bij een breed publiek bekend maken. “Ik ben trots op de agrarische sector en heb vooral een passie voor het pluimveebedrijf. Dat heb ik van huis uit meegekregen. Ik ben er geboren en getogen. Na de HAS ben ik gaan werken als bedrijfsadviseur en communicatiemedewerker. Sinds 2010 heb ik een agrarisch tekst- en communicatiebureau, AgriContent. Mijn persoonlijke missie is om een eerlijk verhaal over de agrarische sector naar buiten te brengen. Veel mensen oordelen over de agrarische sector maar weten niet wat daar gebeurt en met hoeveel liefde en aandacht er gewerkt wordt. Dat wil ik laten zien in de verhalen.”

Sinds 2012 zijn Monique en Antoine alle jaren van de partij geweest bij Alpe d’HuZes. Monique als lid van de PR-commissie, Antoine als coördinator van het oppeppunt van BIG Callenge. In die jaren hebben ze veel familie en vrienden enthousiast gemaakt voor dit bijzondere evenement. Alle vier hun kinderen hebben wel een of meerdere keren meegedaan met Alpe d’HuZes of Alpe d’HuZus en zijn als vrijwilliger actief voor BIG Challenge.

Alpe d’HuZus

Monique heeft een aantal keren de Alpe d’HuZus gelopen; de berg een keer omhoog. De Alpe d’HuZes die laat ze gaan. “Natuurlijk heeft het wel eens gekriebeld om ook zelf mee te gaan doen. Maar ik heb op de koersdag geen tijd om te fietsen of te lopen. Er gebeurt die dag zo veel moois en er zijn die dag zoveel indrukwekkende verhalen te vertellen, die wil ik niet laten liggen. Ik wil op die dag zorgen dat die verhalen op sociale media verschijnen, dat een perscontact snel geregeld wordt en zo nog meer. Die dag liggen mijn taak en mijn kracht ergens anders dan bij fietsen of lopen.”

Eerste week van juni

Ook de komende editie zijn Monique en haar gezin weer van de partij. Monique en Antoine op hun vertrouwde stek in de PR-commissie en het oppeppunt. Zoon Tim gaat op 5 juni met Alpe d’HuZus hardlopend de berg op, de andere kinderen blijven thuis. Monique kijkt uit naar de koersweek. “Het verveelt nooit. Elk jaar is weer anders, andere mensen, andere verhalen en een andere dynamiek. Maar steeds opnieuw is het bijzonder en is het een feest van herkenning vol met mooie ontmoetingen en gezelligheid. Helaas hebben we ook al van meerdere BIG Challenge vrienden afscheid moeten nemen, geveld door kanker. Wij hebben het geluk dat in onze directe kring maar heel weinig mensen kanker hebben of hebben gehad. We zijn daarmee bevoorrecht en dankbaar en willen dan ook maar wat graag ons steentje bijdragen.”