Reactie op de presentatie van de plannen van herinrichting op woensdag 9 oktober 2019.
De Provincie Noord-Brabant timmert letterlijk en figuurlijk aan de weg! De dorpskern zou nu een te stads karakter hebben en dat moet anders vinden zij. Er is een werkgroep opgericht, voornamelijk bestaande uit mensen die niet aan deze weg wonen en eerder aangegeven hebben geen randweg te willen. De gemeente Mill en Sint Hubert schaart zich achter deze plannen. En dat moeten ze ook wel omdat de situatie alsmaar gevaarlijker is geworden. Door niet tijdig in te grijpen en alles op zijn beloop te laten zijn wij als aanwonenden nu de sigaar. Een luisterend oor krijgen we niet tenzij we dat afdwingen. Bij de bekendmaking van de plannen van herinrichting zou er de mogelijkheid zijn om een reactie te geven op het plan. Ineens werd de agenda omgegooid en was die gelegenheid er niet meer. Men heeft geprobeerd mij er van af te laten zien om mijn reactie te geven maar dat is hen uiteindelijk niet gelukt.
De N264 moet een vriendelijker en leefbaarder karakter krijgen volgens de provincie. Dat lijkt mij erg lastig met zoveel zwaar verkeer dwars door het dorp. Men wil dat doen door boompjes aan te planten, heggetjes langs de weg te plaatsen en door een beklinkerd plein aan te leggen midden op de N264. Waar de klinkers eerder geruimd zijn omdat het veel lawaai maakte, komen ze nu weer terug. Vooral bij 30 km per uur gaan de klinkers volgens deskundigen “zingen, wat dus alleen nog meer lawaai gaat maken. En in heggetjes om fijnstof af te vangen geloven wij al helemaal niet! Jammer dat de beleidsmakers dat allemaal wel geloven! Tegelijkertijd maken ze zich naar mijn idee schuldig aan verspilling van gemeenschapsgeld. Die trein dendert maar door en niemand die hem wil stoppen.
Maar wat nu? Wat kunnen wij als aanwonenden nu nog doen? Wat moeten wij met een gemeentelijke en provinciale overheid die zeggen dat de weg niet druk genoeg is? Die een werkgroep samenstellen met voornamelijk mensen die tegen een randweg zijn en daarbij mensen uitsluiten die direct aan de N264 wonen. Die daarom zeggen een randweg of een andere omleiding niet nodig te vinden. Die al snel de moed opgegeven hebben om te gaan voor een fatsoenlijke oplossing voor Sint Hubert. Die zeggen dat zij in Den Bosch niets te zeggen hebben. Die zeggen dat als we eerder actie gevoerd zouden hebben dat wellicht wel effect gehad zou hebben bij de Provincie Noord-Brabant. Het aantal voertuigen wat in Haps voldoende was, 8.000 per etmaal, om een randweg noodzakelijk te vinden zijn wij hier met ruim 11.500 per etmaal al lang voorbij. De voertuigen die passeren behoren voor ruim 42% tot het middelzware en zware verkeer. Bij deze doe ik dan ook een beroep op uw medemenselijkheid. Draag zorg voor de inwoners van Sint Hubert en neem uw verantwoordelijkheid! Zolang er nog geen schep in de grond is gestoken kunt u strijden voor een leefbaar Sint Hubert.
Dorette Schuurmans