Medioren actief bij het Jeugd Hobby Centrum. (Foto: Tien van Tienen)

Een vijftiger was vroeger iemand op leeftijd. Bijna klaar voor een plaatsje achter de geraniums in Huize Avondrood. Maar de tijden zijn veranderd.

Nederland telt momenteel vijf miljoen vijftigplussers en jaarlijks komen er honderdduizenden bij. Een sociologisch fenomeen waar we niet onderuit kunnen, maar dat ook kansen biedt voor marketing: over 30 jaar is een kwart van de bevolking 65-plus!

Segmenteren op gebied van leeftijd is al jaren achterhaald, maar toch (her)benoemen we maatschappelijke leeftijdsgroepen. Babyboomers is een term die verwijst naar mensen die geboren werden tussen 1940 en 1955. Deze vooroorlogse generatie denkt in plichten, inspanning, sparen, groep, harmonie en later. De generatie daarna is de protestgeneratie, voor wie waarden als rechten, ontspanning, uitgeven, individu, conflict en het nu belangrijk zijn. Meerdere behoeften zelfs, want het is ook de meest heterogene groep die er bestaat.

De komende jaren stijgt het aantal medioren (55-74 jaar). Van de theaterbezoekers valt gemiddeld 25% onder de groep medioren. Bij het Senioren Hobby Centrum – Mill is dit 90%. Daarbij dient de opmerking geplaatst te worden dat medioren bewuster keuzes maken. Een doelgroep met potentie dus, zeker voor het Senioren Hobby Centrum-Mill. Maar hoe bereik je deze mensen?

Er zijn marketingadviesbureaus die zich specialiseren in de vijftigplusmarkt, tijdschriften zoals Plus, Ons en Midi, websites en vakanties die inspelen op de wensen en het gemak van medioren-senioren. Het SHC heeft deze niet nodig: wij gebruiken de Neije Krant - Lom T.v. – 50+ pagina vele regio kranten en de website www.seniorenhobbycentrum.nl.

De medioren van nu worden steeds actiever en ook het aanbod is groot. Ze moeten keuzes maken omdat ze hun geld tenslotte maar een maal uit kunnen geven. Een enorme groeimarkt is het Senioren Hobby Centrum-Mill, met meer dan 25 hobby mogelijkheden.

Deelnemer of vrijwilliger worden bij het Senioren Hobby Centrum bevordert je vitaliteit, het vermindert de kans op depressie, het vergroot je creativiteit, het verbetert je geheugen. Er zijn soms nog plaatsen vrij. Bel of mail Ans Bardoel –leden adm. T.06-34484961- Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. / Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. - meer info: website www.seniorenhobbycentrum.nl / www.jeugdhobbycentrum.nl.