Vorige week verschenen er berichten in de media rond het gegeven dat steeds meer huis aan huiskranten de stekker eruit moeten trekken. Dit door teruglopende advertentie-inkomsten in verband met de maatregelen in de strijd tegen het Coronavirus.

Bij De Neije Krant kregen we naar aanleiding van deze berichten de vraag of De Neije Krant ook in zwaar weer verkeert en of we wel wekelijks kunnen blijven verschijnen.

Financiële reserves

“Ja, wij blijven gewoon verschijnen.” Dat vertelt Valerie Aben uit Wilbertoord. Hij is voorzitter van Stichting huis aan huiskrant gemeente Mill en Sint Hubert, uitgever van De Neije Krant. “Wij merken uiteraard ook wel dat we minder advertenties hebben nu, maar door een goed financieel beleid hebben we sinds onze oprichting in 2012 een kleine financiële buffer op kunnen bouwen.”

Niet kostendekkend

Gelukkig zijn er ondernemers die nu door het plaatsen van een extra advertentie de Neije Krant financieel willen steunen en sommige organisaties en bedrijven dragen de kosten van extra puzzel- en quizpagina’s die zij nu plaatsen. “Ondanks dat hebben we de laatste weken niet kostendekkend kunnen werken en moeten we een beroep doen op onze financiële reserves. Maar in deze Coronatijd is goede lokale communicatie, informatievoorziening maar ook vermaak nog belangrijker dan anders, dus wij blijven verschijnen.”

Anders dan anderen

Betaalde kranten, maar nog meer de lokale huis aan huiskranten, hebben veel last van het coronavirus. “Zoals gezegd merken wij dat ook wel, maar wij zijn een andersoortige huis aan huiskrant dan de meeste anderen. Wij hebben De Neije Krant bij de oprichting in een stichtingsvorm gegoten. Deze bestaat uit een bestuur met vrijwilligers. Dit bestuur houdt toezicht, beheert de financiën en werkt als een klankbord voor de redactie en vormgeving.” Deze stichting huurt Linda de Kleijne als vormgever in en Corné Kremers voor redactie en acquisitie. “Zij zijn ZZP’er en doen parttime werk voor ons. Hiernaast hebben we alleen nog kosten voor drukken en verspreiden. Schrijvers, columnisten en fotografen zijn allemaal vrijwilligers. Andere huis aan huiskranten hebben vaak 80% commerciële ruimte nodig om de kosten te dekken voor het maken van een krant. Bij ons is dat maar 40%. Hierdoor kunnen wij dus ook veel meer berichten, columns, verhalen en foto’s plaatsen dan commerciële huis aan huiskranten.”

Binding

De Neije Krant heeft door de aanpak en werkwijze een goede binding met haar lezers. “We merken dat ook aan reacties van lezers als men de krant niet krijgt. Veel inwoners kijken elke week uit naar De Neije Krant en missen hem als hij niet in de bus valt. We brengen dan ook het nieuws en de berichten die inwoners graag willen lezen. Zo weet men wat er leeft en speelt in onze gemeente en wat er te beleven is.” Valerie geeft aan dat de belangstelling voor De Neije Krant niet alleen lokaal is. “We zetten op vrijdag de digitale versie van de krant online. We zien aan de statistieken dat ook lezers van verder weg deze digitale versie lezen. We weten dat dit vaak voormalige inwoners zijn die zo toch bijhouden wat er in onze gemeente zoal speelt.”

Mediaplatform

De Neije Krant werkt samen met de nieuwssite inmill.nl en de Lokale Omroep Mill. “Samen hebben we zo een mooi mediaplatform waarmee we de inwoners optimaal kunnen bereiken en dat via verschillende mediavormen. Dit hopen we nog een lange tijd te kunnen blijven doen.”

Meer informatie over de digitale en gedrukte Neije Krant, bestuur, werkwijze en advertentie- en sponsormogelijkheden is te vinden op www.deneijekrant.nl.