Sinds de coronamaatregelen zijn versoepeld, maken steeds meer Nederlanders plannen om er een of meer dagen op uit te trekken. De verwachting is dat veel vakantiegangers dit jaar in eigen land blijven.
In samenwerking met twee creatieve partners en ondersteund door de vijf gemeenten in het Land van Cuijk werkt het Regionaal Bureau voor Toerisme aan een campagne, die laat zien waarom deze regio een aantrekkelijke reisbestemming is. Zeker voor wie op zoek is naar rust, ruimte, een gastvrije ontvangst én bijzondere bezienswaardigheden en activiteiten.
De in voorbereiding zijnde campagne vertelt het verhaal van ‘het Land van Cuijk, hét geheim van Noord-Oost Brabant’. Door te laten zien wat het Land van Cuijk bijzonder maakt en wat er te beleven valt, wordt ‘het geheim’ in de komende maanden stukje bij beetje ‘ontrafeld’.
“Wij haken in op twee, voor onze regio interessante, ontwikkelingen”, licht Erik Jansen, toeristisch manager van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk, toe. “Veel mensen willen er binnenkort graag een paar dagen tussenuit, maar durven nog niet naar het buitenland. Als ze al in Nederland op vakantie gaan, mijden ze liever nog de traditioneel drukke bestemmingen en gaan ze op zoek naar relatief onbekende streken. Zoals het Land van Cuijk.”
Overigens richt de campagne zich niet alleen op bezoekers van buiten de regio, maar ook op de eigen inwoners. “Veel Land van Cuijkenaren kennen hun eigen omgeving nauwelijks. Dit is hét moment om ‘op ontdekkingstocht’ te gaan in de eigen ‘achtertuin’.”
Samen met de creatieve partners Cybox en Di-visie heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme een onderscheidend campagneconcept bedacht. “Voor ons is het belangrijk dat wat wij doen op draagvlak kan rekenen bij toeristische bedrijven en organisaties in de regio”, aldus Jansen. “Wij hebben daarom vorige week, tijdens een webinar, onze eerste ideeën aan hen voorgelegd. De reacties daarop waren positief.”
Het Land van Cuijkse concept moest ook aansluiten bij de campagne die VisitBrabant momenteel ontwikkelt. “De beide campagnes versterken elkaar. Waar we kunnen aanhaken op de campagne van VisitBrabant zullen we dat zeker doen. Met de kanttekening dat het, ook voor de positionering van het Land van Cuijk en onze ondernemers, goed is om er een eigen twist aan te geven. Het campagneconcept van VisitBrabant biedt daar overigens voldoende mogelijkheden voor.”
Om de campagne te kunnen uitvoeren zijn financiële middelen nodig. De vijf gemeenten in het Land van Cuijk hebben besloten om uit hun samenwerkingsbudget een bedrag van 35.000 euro beschikbaar te stellen. Maarten Jilisen, voorzitter van het regionale portefeuillehoudersoverleg toerisme en recreatie: “De toeristische sector, inclusief de horeca, is hard getroffen door de coronacrisis. Wij werken daarom graag mee aan een hersteloffensief voor deze sector. Op deze manier kunnen wij gezamenlijk de toeristische bedrijven en organisaties een extra steuntje in de rug geven. De gelden voor deze campagne hebben we vrijgemaakt uit andere projecten op het gebied van recreatie en toerisme.”
De campagne gaat waarschijnlijk in de tweede of derde week van juni van start. In de komende weken worden de toeristische bedrijven en organisaties geïnformeerd over de uitwerking en fasering van de Land van Cuijkse campagne. Wie meer wil weten kan contact opnemen met het Regionaal Bureau voor Toerisme via
Overigens wordt in de campagneuitingen nadrukkelijk rekening gehouden met de landelijk geldende coronamaatregelen én het maatschappelijk sentiment. “We gaan zorgen voor een goede balans tussen wat mag én wat wenselijk is”, belooft Jansen.