De Langenboomse internetondernemer Bo Pennings heeft met zijn internetbureau Wux een nieuwe app gemaakt om de bezoekersregistratie voor de horeca makkelijker te maken én de bezoekers behouden hun privacy.

De nieuwe – en gratis – app kan hiermee een rol spelen in het indammen van het coronavirus (COVID-19). De makers wijzen bij deze nieuwe app op de bijzondere gebruiksvriendelijkheid en de verregaande waarborging van de privacy.

Bron- en contactonderzoek in de strijd tegen corona kost de GGD's (te) veel tijd. Daarom zijn sinds 10 augustus alle horecabedrijven verplicht om bezoekers te vragen zich te registreren. Daarnaast moeten zij de al eerder vastgestelde corona-gezondheidscheck afnemen. Door deze bezoekersregistratie kan de GGD een beter bron- en contactonderzoek uitvoeren. Bezoekers zijn echter niet verplicht om mee te werken. Sommigen maken zich zorgen over de privacy. Daarnaast bezorgt het invullen en bijhouden van de bezoekerslijst administratieve rompslomp.

Binnen enkele minuten

Het idee voor de app komt van DV Event Support uit het Noord-Brabantse Zeeland. Het platform is verder uitgewerkt en ontwikkeld door internetbureau Wux uit Cuijk. Dennis Veldpaus van DV Event Support: "Bezoeklijst.nl is een platform voor horecabedrijven dat de bezoekersregistratie en de triage gezondheidscheck makkelijker, sneller en kostenbesparender maakt. Bezoekers kunnen zelf hun naam en contactgegevens invullen en de gezondheidscheck doen. Zo wordt het voor horecaondernemers ook weer leuk om te ondernemen. De horeca heeft het al moeilijk genoeg en de richtlijnen zijn streng. Wij willen nú helpen; de app is daarom gratis."

Horecabedrijven kunnen op https://bezoeklijst.nl binnen enkele minuten aanmelden en daarmee een eigen QR-poster aanmaken, printen en bijvoorbeeld bij de ingang ophangen. Bezoekers kunnen bij aankomst de QR-code scannen (of handmatig de link overtypen). Vervolgens gaan ze stapsgewijs door het triagegesprek met gezondheidsvragen en kunnen ze hun gegevens achterlaten voor de bezoekersregistratie. Automatisch worden datum en tijd geregistreerd. "Als alles goed is ingevuld krijgen ze een groen scherm en mogen ze naar binnen om te genieten van het drankje of hapje. Deze handeling duurt slechts een minuut."

Privacy

Horecabedrijven zélf kunnen de bezoekersregistratie niet inzien. Wel geanonimiseerde statistieken. De bezoekersgegevens worden niet doorverkocht of gedeeld met derden, zo verzekert Bo Pennings. Ze zijn alleen opvraagbaar door de GGD voor een eventueel bron- en contactonderzoek en eventueel voor andere door de overheid aangewezen bevoegde instanties. Ook wordt de bezoekersregistratie automatisch na twee weken weer verwijderd, volgens de richtlijnen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland."

Op https://bezoeklijst.nl is meer informatie te vinden. Kijk op https://ikbezoek.nl/demo voor een demo van de check-in.