Vanwege het COVID-19 virus is het op dit moment onduidelijk of D’n Inloop geopend is en zo ja, op welke tijd(en). Neem hierover contact op met de Langenboom Zorg Centraal of de Wis. De ComputerInloop gaat tot nader bericht niet door.

Een vraag die soms gesteld wordt gaat over het opruimen en defragmenteren van de harde schijf. Tijdens het gebruik van een computer (pc of laptop) plaatsen programma’s stukjes van bestanden op de harde schijf. Omdat een bestand vaak uit verschillende onderdelen bestaat staan die stukjes op verschillende delen van de schijf. Als er dan ook nog gewist of aangepast wordt in zo’n bestand komen er lege ruimtes op de schijf. Om alles op orde te krijgen en de lege ruimtes op te vullen worden harde schijven opgeruimd en gedefragmenteerd.

Bij Windows 10 gaat dit automatisch. Echter: voor harde schijven van het SSD type wordt defragmenteren niet aanbevolen. Een probleem ontstaat als in de computer zowel een ‘gewone’ harde schijf gemonteerd is naast een SSD voor besturingssysteem en programma’s. De ene schijf mag wel en de andere niet gedefragmenteerd worden. Het is goed om dit even te controleren: druk 1x op de Windows toets en typ: “defrag” en klik op “Stations Defragmenteren …”. Op het scherm dat opent zie je onder ‘Mediumtype’ welke soort harde schijven in je computer zitten. Als er een SSD-schijf bij staat is het aan te raden om rechtsonder op “Uitschakelen” te klikken en eventueel om de paar maanden de ‘gewone’ harde schijf handmatig op te ruimen/defragmenteren. Als onder ‘Huidige status’ een hoger percentage genoemd staat dan 20% is het de moeite waard om voor die schijf op ‘Optimaliseren’ te klikken. Als er alleen ‘gewone’ harde schijven geïnstalleerd zijn is het het beste om op ‘Inschakelen’ te klikken en een schema (bijv. 1 x per maand) te kiezen.

Vooralsnog gaat de donderdagmiddag-ComputerInloop dus niet door. Héb je corona: beterschap. Heb je het niet: hou het gezond.