Soms hebben mensen een niet-alledaags beroep. Redmar Willems is er daar eentje van. De in Mill geboren (1988) en getogen Willems woont in Asten en werkt daar bij Koninklijke Eijsbouts klokkengieterij en torenuurwerken. Zijn werk brengt hem over de gehele wereld. Onlangs was hij in Washington waar hij enkele klokken verving. Naar aanleiding van een berichtje en filmpje hierover op zijn Facebookpagina spraken we met Redmar om meer te horen over zijn bijzondere werk.

Sinds januari 2018 werkt Redmar bij Eijsbouts. “Ik was bij NEC in Nijmegen een balletje aan het trappen toen iemand me vroeg of ik belangstelling had bij Eijsbouts te komen werken. Ze zochten er een monteur.” Redmar was sinds 2005 beroepsmilitair en komt dus eigenlijk uit een andere tak qua werk, al zijn er ook wel overeenkomsten. “Je werkt op hoogte, je moet goed in een team kunnen werken en het is een best intensief en zwaar beroep, want naast klokjes van enkele kilo’s zijn er ook klokken van 2000 tot 2500 kilo.”

Onlangs reisde een team van Eijsbouts – waaronder Redmar – naar Washington om daar enkele klokken te vervangen. “Van tevoren was alles in de fabriek nagekeken en herstemd om de klank zoals die moet zijn terug te krijgen.” Het betreffende Nederlands Carillon is in 1952 geschonken als dank voor de Amerikaanse rol bij de bevrijding en de wederopbouw na WOII. Het staat in Washington tussen belangrijke Amerikaanse monumenten zoals de nationale begraafplaats Arlington en het Iwo Jima-gedenkteken. In een filmpje op Facebook is een beiaardier te horen en zien die in Washington ‘Het Dorp’ van Wim Sonneveld speelt. “Zo’n beiaardier begeleidt dan ons werk: het gaat soms om grammetjes om een klok goed te laten klinken en dat hoort een beiaardier.”

Eijsbouts is wereldwijd actief en ook het carillon in het Millse gemeentehuis is in de jaren zeventig door Eijsbouts gehangen. “Uit de hele wereld komt men bij Eijsbouts om klokken te bestellen. Op dit moment hebben we een groot project in de Belforttoren in Ieper (België). Daar is niets mis met het carillon, maar de vloer waar het op staat is rot. Ook zijn we bezig bij de oude kerk bij het station in Amsterdam, maar ook het paleis op de Dam hebben we recent onder handen genomen. Ook in Spanje loopt er nog een project waar we in verband met corona eerder niet naar toe konden.” Dit werk brengt Redmar dus op de meest bijzondere plekken. “Maar dan ook nog eens in gebouwen en op plekken in gebouwen waar je anders nooit zou komen. Ik kwam bijvoorbeeld wel op de Dam, maar niet in het paleis. Daar loop je dan gewoon rond omdat je er aan het werk bent.”

Beluister het hele interview met Redmar in de podcast van Het 12uurtje via o.a. Spotify, Apple podcasts of een andere podcastapp. Ook op de podcastpagina op www.het12uurtje.nl is het interview terug te vinden.