Door Elly Meijnders - En dat informatiepunt is dan niet alleen voor de mensen uit Mill, maar ook uit Langenboom, Sint Hubert en Wilbertoord. Het punt zit onderin de bieb in Mill in Myllesweerd, direct als u binnenkomt.

Ik had een gesprek met Jan Heijnen, informatiespecialist van Biblioplus, die dit punt bemant op maandagmiddag van 14.00 - 17.00 uur en op woensdagmorgen van 10.00 - 13.00 uur. 

Ik vraag Jan waarom deze informatiepunten in het leven zijn geroepen.

Jan: “Er moeten in onze maatschappij steeds meer zaken digitaal geregeld worden en dat is niet meer terug te draaien. Denk hierbij aan DigiD, zorg- en huurtoeslag aanvragen of inloggen op een portaal voor medische gegevens. Daar hebben steeds meer mensen hulp bij nodig. Sommige mensen worden wanhopig omdat je er niet meer aan ontkomt om mee te gaan in de digitale wereld. Daarom heeft de overheid deze informatiepunten ingesteld om mensen te helpen in een laagdrempelige en veilige omgeving”.

Geef eens voorbeelden van vragen waarmee jullie direct uit de voeten kunnen? 

“Wij helpen bij allerlei vragen, breder dan alleen overheidsgerelateerde zaken zoals bijvoorbeeld DigiD aanvragen. Dat kan zijn van een app installeren op de mobiele telefoon, het helpen bij moeilijke brieven of e-mails, kaartjes kopen via internet en nog veel meer. Neen Elly, onze service kost niets en je hoeft ook geen lid van de bieb te zijn. Het is geheel gratis. En het is een open inloop, je hoeft geen afspraak te maken”. 

En als jullie een vraag niet kunnen beantwoorden, een probleem niet kunnen oplossen?

“Het is belangrijk dat wij dan direct weten door te verwijzen naar sociale partners als Sociom, KBO, Welzijn Ouderen Mill, zorgcoöperaties. Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor allerlei vragen, zodat wij, als dat nodig is, wij ze naar de juiste organisatie kunnen verwijzen, zodat zij niet het gevoel hebben van het kastje naar de muur gestuurd te worden”.

Wat zijn je ervaringen tot nu toe, Jan? 

“Het is een succes en het is fijn te zien dat mensen ook terugkomen als ze goed geholpen zijn. Dat gebeurt nu steeds meer, nu de functie bekender wordt. Je kunt je voorstellen dat mensen gestresst binnen komen als ze, om ergens aan te komen, hun Digid moeten gebruiken. Of ze krijgen een email of sms die ze niet vertrouwen. Dan is het erg fijn als je ze kunt helpen en gerust kunt stellen. Natuurlijk moet je in de digitale wereld ook zelfvertrouwen opbouwen, maar bij ons is het een combinatie van helpen en leren. Als je er een volgende keer nog niet uitkomt, oefenen we gewoon samen tot het wel gaat”, stelt informatiespecialist Jan Heijnen gerust.