Bij binnenkomst in de werkplaats van het Hobby Centrum valt op hoe groot de ruimte is, alsmede de hoeveelheid werkbanken en het grote assortiment gereedschap, dat netjes geordend aan een wand hangt of in kasten is opgeborgen.

Het meest opvallende is echter de gezellige sfeer, die er hangt en dat nog voor aanvang al de eerste te repareren apparaten binnen gebracht worden. Deze werkgroep loopt op rolletjes, dat zie je zo, dus daar valt niets meer aan te sleutelen. De 6 aanwezige vrijwilligers staan of alleen of in duo’s gebogen over de apparatuur, die al aangeleverd is en nu in delen uit elkaar op de werkbank ligt voor verder onderzoek. Er wordt druk samen overlegd wat het euvel zou kunnen zijn en het plan van aanpak wordt bepaald. Het zijn de stofzuigers en de koffiezetapparaten, die ze het meeste onder handen krijgen. Alles wat draagbaar is, wordt geaccepteerd en één van de vrijwilligers ontvangt de klanten, die een formulier moeten invullen. 

Elke laatste vrijdagmiddag van de maand is het Reparatie Hobby Centrum geopend en in februari was het een drukte van jewelste. Een mevrouw gunde haar stofzuiger een tweede leven en vroeg zich af of de stekker en het wieltje nog te repareren waren. Meteen stortten twee vrijwilligers zich erop en werd de stofzuiger nauwkeurig bekeken, voordat ze aan de slag gingen. Een andere vrijwilliger had een Dyson kruimeldief helemaal uit elkaar liggen en na veel gesleutel moesten ze samen concluderen, dat het niet meer mogelijk is deze te repareren vanwege een gebroken onderdeel. 

Dat is het mooie van zo’n vrijdagmiddag: repareren doe je samen! En ondertussen is er nog tijd voor een grapje en een praatje met de klanten, die gezellig blijven wachten totdat hun kapotte apparaat weer helemaal hersteld mee naar huis kan. Zo komt er iemand met een duur uitziende topdesign citruspers, die hij na jaren weer wil gebruiken, maar dat apparaat dacht daar anders over. Al snel liep de man weer blij de deur uit, want het probleem was vlot ontdekt: het apparaat had twee filters, een fijne en een grove, en deze lagen er allebei in, maar uit veiligheid werkt het dan niet. Opgelost, op naar de verse sinaasappelsap! Een strijkijzer, die maar niet warm wil worden werd getest op een kabelbreuk en een flesverwarmer, die juist oververhit raakte en niet meer uitgezet kon worden, werd grondig geïnspecteerd. En dan klinkt er een enthousiast “Joehoe!”, want eindelijk doet de kantelmaaier het weer, een project van al 3 vrijdagen. Iedereen is blij, want het weer tot leven wekken van een kapot apparaat geeft veel voldoening, vooral als het een hele uitdaging is geweest. De eigenaar van de kantelmaaier vrolijkt er ook helemaal van op, want deze was draadloos en dus hartstikke handig. Hij kan niet wachten, totdat het gras weer gaat groeien. Zo gaat er nog een gerepareerde luchtontvochtiger met de weer blije eigenaar de deur uit en wordt er nog volop gesleuteld aan een decoupeerzaag. 

Eén van de vrijwilligers vond het al vanaf zijn kinderjaren heerlijk om apparaten te slopen, dus hij is hier helemaal in zijn element. Een beetje technisch inzicht is wel nodig, maar door samen te overleggen, komen ze een heel eind. 

In een andere ruimte zitten 3 dames voor een hele andere vorm van reparatie, namelijk die van kleding en andersoortig textiel. Ook hier is het druk en moeten zij goed plannen of alle te verstellen kleding, die aangeleverd is, ook haalbaar is. Soms nemen ze wel eens iets mee naar huis om het thuis verder af te maken. Eén vrijwilligster is ritsen aan het naaien in kussenhoezen en iemand anders naait met de hand elleboogstukken op de mouwen van een blauw vest. Even later komt de eigenaar deze ophalen en hij is zo blij, dat ie wel drie keer de dames bedankt. Zo liggen er nog enkele broeken en een paar jassen ter reparatie te wachten, dus werk aan de winkel, maar ook hier geven de vrijwilligsters aan: ”We komen om mensen te helpen, maar ook voor de gezelligheid”. Lijkt je deze combinatie wat? Meld je dan aan als vrijwilliger voor het Reparatie Hobby Centrum. Zie www.hobbycentrummill.nl