De huidige digitale maatschappij vraagt ontzettend veel van ons. Niet iedereen kan hiermee overweg. De veranderingen gaan snel: online formulieren invullen, betalingen doen via QR-codes of iDeal, en gedwongen inloggen met DigiD. Soms weet je gewoon even niet waar je moet beginnen.

Zoals de 75-jarige Herman. Hij moest allerlei online zaken zelf regelen die te moeilijk en complex waren. Hij had geen directe hulp in zijn omgeving. Hij zat er zo mee dat hij er slapeloze nachten van kreeg. Via, via hoorde Herman over het bestaan van het Informatiepunt (IP) in de Bibliotheek. Daar werd hij persoonlijk geholpen door informatiespecialist Anton.

“Ik ben ontzettend blij met de hulp die Anton mij geboden heeft. Samen hebben we mijn DigiD geactiveerd en heb ik geleerd hoe ik deze kan gebruiken. Daarna heeft Anton mij laten zien hoe ik zelf in kan loggen op diverse websites: van Belastingdienst tot SVB en van energieleverancier tot zorgverzekeraar. Ik ontving ook nog handige tips over het gebruik van mijn mobiele telefoon. Hierdoor heb ik nu veel meer kennis en vertrouwen om zaken zelf te regelen. Bij vragen weet ik dat ik altijd bij het Informatiepunt terecht kan.”

Gratis en voor iedereen

Naast digitale vragen helpen de medewerkers van het Informatiepunt ook bij vragen over energietoeslagen, belastingen en andere overheidszaken. Weten ze het antwoord niet, dan verwijzen  ze door naar betrouwbare partners. Het informatiepunt is gratis en laagdrempelig. Iedereen is welkom. Je hoeft geen afspraak te maken of lid te zijn van de Bibliotheek om te worden geholpen.

Workshops op locatie

Sinds de opening van de zeven Informatiepunten in Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill, Sint Anthonis, Gennep en Bergen zijn in totaal al bijna 5.000 vragen gesteld. Vanuit de vragen die het IP ontvangt,  wordt duidelijk tegen welke problemen bezoekers aanlopen. Vanuit die behoefte ontwikkelt het Informatiepunt workshops en cursussen op maat. Vorig jaar is het IP gestart met de workshop ‘Haal het beste uit je mobiele telefoon’ en de cursus ‘Veilig internetten’. In eerste instantie werden deze workshops gegeven in de Bibliotheek. Om deze toegankelijker te maken voor een groter publiek, worden deze cursussen nu ook in de kleinere kernen gegeven, zoals buurthuizen en in samenwerking met bijvoorbeeld de lokale KBO’s. Loop eens binnen bij het Informatiepunt in de Bibliotheek. Kijk voor alle openingstijden op www.biblioplus.nl/ip.