Op weg naar 40 jaar De Wissel: tijd voor een frisse (her)start

Jongerencentrum De Wissel in Mill staat aan de vooravond van een bijzonder jubileum. In oktober viert het centrum zijn 40-jarig bestaan. Een mooi moment om terug te blikken, maar vooral ook om vooruit te kijken. Eén van de betrokkenen uit het verleden is de 40-jarige Joris de Vet uit Mill, die zich jarenlang inzette voor activiteiten binnen het centrum. Hij ziet kansen, maar ook de noodzaak tot vernieuwing.

De Wissel speelde een belangrijke rol in de jeugd van Joris. “Ik was een jaar of twaalf toen ik vaak op het speelveldje naast de Wissel te vinden was,” vertelt hij. “Vooral om te skaten. Later is er zelfs een lobby geweest voor een skateparkje met een ramp.” Hij herinnert zich ook de betrokkenheid van jongerenwerker Menno Conijn. “Hij begreep wat jongeren wilden en zorgde voor een open sfeer. Je kon buiten spelen en tegelijk makkelijk naar binnen lopen. Dat zorgde voor verbinding.”

Volgens Joris ligt daar ook een kans voor de toekomst. “Misschien moeten we weer terug naar die laagdrempeligheid. Het speelveldje zou een upgrade kunnen gebruiken met moderne speel- en sporttoestellen. En het is belangrijk dat er mensen zijn – een jongerenwerker of vrijwilligers – die net als Menno toen die verbinding actief maken.”

Als tiener kwam Joris steeds vaker binnen bij De Wissel. Filmavonden en gezamenlijke gamesessies staan hem nog goed bij. Later ontwikkelde hij een passie voor elektronische, alternatieve muziek. “Dubstep kwam toen net overwaaien uit de UK. Samen met vrienden begonnen we muziek te draaien en te mixen.”

Dat leidde in 2009 tot de eerste editie van “Give it Dub” in De Wissel. “Dat was meteen een groot succes. De kaarten waren snel uitverkocht en daar begon mijn DJ-carrière.” Het bleef niet bij Mill: de groep werd benaderd door poppodium Doornroosje in Nijmegen om daar ook avonden te organiseren. “We draaiden daar in het voorprogramma en bouwden zo echt een naam op.”

Gedurende zo’n tien jaar organiseerde Joris samen met anderen diverse avonden, zowel binnen als buiten Mill. Ook startte hij het DJ-café op vrijdagavond in De Wissel. “Iedereen nam zijn eigen muziek mee en die werd dan gedraaid. Dat werkte heel goed.” Zelfs in 2023 bleek de formule nog succesvol. “We organiseerden opnieuw een avond en trokken ruim 120 bezoekers.”

Toch ziet Joris dat De Wissel het momenteel lastig heeft. Er is dringend behoefte aan nieuwe bestuursleden, beheerders en vrijwilligers. “Het is zonde dat het centrum bij sommige mensen een minder positief imago heeft. Natuurlijk is er weleens iets gebeurd, maar dat geldt net zo goed voor andere plekken waar jongeren samenkomen.”

Volgens hem heeft De Wissel juist laten zien wat er mogelijk is. “Met evenementen zoals het Freerail festival hebben we bewezen dat het centrum voor meerdere leeftijdsgroepen aantrekkelijk kan zijn.” De faciliteiten zijn volgens hem nog altijd goed. “Er hangt een prima geluidsinstallatie en de ruimte is geschikt voor allerlei activiteiten.”

Met het jubileum in zicht hoopt Joris dat er een nieuwe groep betrokkenen opstaat. “Misschien is een koerswijziging nodig om weer een stabiele basis te creëren. Ik heb zelf inmiddels kinderen en het zou mooi zijn als zij hier straks ook terecht kunnen.”

Belangstellenden die willen meedenken of meehelpen, kunnen contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bellen of appen naar 06 10 838 612. De Wissel, de Dorpsraad Mill en de gemeente Land van Cuijk hopen in oktober niet alleen het jubileum te vieren, maar ook een frisse start te presenteren met een nieuw bestuur en actieve werkgroepen.