Medicijngebruik en risico’s voor jouw lichaam bij hitte

Is het erg warm en gebruik je medicijnen? Dan kan jouw lichaam anders reageren op je medicijnen. Afhankelijk van jouw medicijnen moet je extra opletten. Want het risico op uitdrogen en oververhitting kan door bepaalde medicijnen extra groot zijn.

Als je bij hoge temperaturen de volgende medicijnen gebruikt en je voelt je niet goed (suf, verward, flauwvallen), neem dan contact op met de apotheek of je arts:

  1. Medicijnen bij hartproblemen en verhoogde bloeddruk (plaspillen, medicatie waarvan de naam eindigt op ‘pril’ of ‘sartan’, in verband met het effect op je water-zout-balans);
  2. Medicijnen bij diabetes (in verband met hogere kans op bijwerkingen)
  3. Medicijnen voor de ziekte van Parkinson of tegen psychose (in verband met het verminderd vermogen tot zweten, waardoor je eerder oververhit raakt). 

Er zijn meer medicijnen die oplettendheid bij hitte vereisen. Het beste is om jezelf en je omgeving koel te houden en voldoende te drinken. Vooral ouderen lopen extra risico, en voor hen is dit dan ook extra belangrijk. Ben je al wat ouder en word je in een hete periode ziek met koorts of diarree, aarzel dan niet om een arts te raadplegen. 

Susan Vrenken, apotheker
Apotheek Mill