Foto: Cockie Kremers

In de ambitie om Noordoost-Brabant dé topregio in agrifood te maken, werkt AgriFood Capital aan een betere (inter)nationale bereikbaarheid van de regio.

Wethouder Jos van den Boogaart van de gemeente Mill en Sint Hubert, is namens AgriFood Capital al enige tijd bestuurlijk kartrekker van dit project. Duidelijk is dat met de focus op 2030 een nieuwe snelweg tussen de A73 en de A50 niet haalbaar is.

Geen nieuwe snelweg

“Vorig jaar al hebben we moeten concluderen dat een nieuwe Rijksweg de komende 15 jaar gewoon geen realistische mogelijkheid is,” aldus wethouder van den Boogaart. “De verkeersintensiteiten zijn te laag en de investeringen te groot voor een nieuwe Rijksweg. Met die wetenschap weet je dus ook dat het Rijk het niet zal gaan betalen en dus komt het op het bordje van de Provincie. De gedeputeerde wil er zeker in meedenken, maar hij heeft duidelijk aangegeven: kom met realistische maar vooral ook gedragen voorstellen. De voorstellen moeten dus niet alleen door de hele regio AgriFood Capital gedragen worden, maar ook lokaal op een breed draagvlak kunnen rekenen.”

Maatregelen

In de wetenschap dat een nieuwe Rijksweg niet haalbaar is, heeft men gezocht naar oplossingen voor de diverse knelpunten die de komende jaren wél realistisch haalbaar zijn. Onlangs heeft men regio-breed bestuurlijke steun uitgesproken voor een totaalpakket aan maatregelen voor de regionale oostwestverbinding. “Uit onderzoeken en gesprekken werd vooral duidelijk: zorg voor een goed functionerende N264. Denk daarbij niet alleen aan asfalt. Wel daar waar het nodig is, maar kies waar het kan liever voor slimme mogelijkheden die er nu zijn en de toekomst gaat bieden. Werk aan betere doorstroming op de A50, zet ook in op leefbaarheid en veiligheid en kijk breder dan infrastructuur.”

Sint Hubert

Het doorgaande verkeer in Sint Hubert zorgt voor veel overlast, vooral tijdens de spits. Dit verhindert bijvoorbeeld dat leerlingen zelfstandig te voet of te fiets naar school kunnen. “Het probleem in Sint Hubert is bekend, maar dé oplossing nog niet. Ook in Sint Hubert lopen de meningen uiteen qua ideeën, de ene denkt aan een randweg en de ander over het veiliger maken van de doorgaande weg met bijvoorbeeld stoplichten. We willen nu op korte termijn de mening peilen van zoveel mogelijk inwoners van Sint Hubert om te zien voor welke oplossing het meeste draagvlak is. Daarvoor gaan we eerst samen met de Dorpsraad Sint Hubert een goede methode voor kiezen. Vinden we een realistische oplossing waar dan ook de meerderheid van Sint Hubert achter staat, dan is de kans erg groot dat het ook gerealiseerd kan worden. Ook hier geldt: realistisch en draagvlak!”

Nu of nooit

Voor de zomer wil de gedeputeerde een nadere uitwerking van het regionale maatregelenpakket zien, dus ook van de maatregelen voor Sint Hubert. Van den Boogaart: “Inwoners in Sint Hubert moeten nu echt nadenken over het toekomstbeeld voor hun dorp en welke oplossing ze voor de N264 het beste vinden. Het is nu echt een belangrijk moment dat voor 2030 niet opnieuw zal komen. Ik hoop dat heel Sint Hubert met ons mee wil denken.”