Sinds dinsdag 28 november is de speciale Meldlijn Vuurwerkoverlast van de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert geopend.

Inwoners die overlast ondervinden van het illegaal afsteken van vuurwerk, kunnen dit tussen 09.00 uur en 17.00 uur melden via het mobiele nummer 06 1366 2347. De gemeentelijke Boa’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) hebben deze mobiele telefoon tijdens hun dienst bij zich, zodat zij snel op een melding kunnen reageren. Daarnaast bezoeken de boa's verschillende hot-spots waar mogelijk vuurwerk wordt afgestoken. Vanaf 27 december is de “Meldlijn Vuurwerkoverlast” ruimer bereikbaar, namelijk tussen 08.00 uur en 22.00 uur. Buiten de genoemde tijden kunnen meldingen worden gedaan via het nummer van de regionale politie: 0900 8844.

Beschrijving

Om de politie en de Boa's te helpen bij het achterhalen van de overlast veroorzakers zou een melding uit de volgende onderdelen moeten bestaan:

  • Een duidelijke beschrijving van de veroorzaker van de overlast (uiterlijk, kleding et cetera).
  • Het aantal personen dat de overlast veroorzaakt.
  • Zijn de veroorzakers op de scooter, op de fiets of te voet?

Consumentenvuurwerk

Het afsteken van consumentenvuurwerk mag alleen tussen zondag 31 december 18.00 uur en maandag 1 januari 02.00 uur. Jeugdige vuurwerkovertreders die betrapt worden op het afsteken van vuurwerk buiten de hiervoor genoemde tijden, worden direct doorverwezen naar Bureau Halt (www.halt.nl).

Voorlichting

Voor alle basisschoolleerlingen van groep 8 in de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert stelt het Bureau Halt een lespakket over vuurwerk beschikbaar en/of worden lessen gegeven. Via dit lespakket worden de leerlingen bewust gemaakt van de gevaren van het afsteken van vuurwerk. Op de middelbare scholen in de gemeenten worden ook posters van Bureau Halt opgehangen. Tenslotte wordt de komende periode ook via social media (met name Twitter) aandacht besteed aan de regels over het afsteken van vuurwerk.