Op zaterdag 18 januari was het open dag op het Udens College. De belangstelling was groot en de bezoekers konden alles ontdekken over het vernieuwende onderwijs op het Udens College.

Zo heeft iedere leerling sinds anderhalf jaar namelijk een persoonlijke coach. Er is in een individueel gesprek aandacht voor: hoe kan ik het beste leren, hoe voel ik me fijn in een groep, wat wil bereiken? Een manier van leren die stimuleert en ook de nieuwe brugklassers en ouders aansprak.

In het thema ‘Ga je mee op reis’ konden de bezoekers de locaties vmbo en havo/vwo verkennen. Leerlingen konden proefjes doen in de practicumlokalen, met de handen werken in technieklokalen, wandklimmen in de gymzaal, prachtige creaties zien van leerlingen in de creatieve hoek en uiteraard alles horen en vragen over het onderwijs.

Coach helpt bij maken van keuzes

Het Udens College heeft namelijk een vernieuwend onderwijsconcept waarbij gepersonaliseerd leren het sleutelwoord is. “We willen dat het kind zelf meer keuzes kan maken. Dat hij meer zeggenschap en regie heeft over de manier van leren, de leerroute”, vertelt Miel Smits, een van de afdelingsdirecteuren van het havo/vwo. “Omdat een kind een kind blijft, heeft het goede begeleiding nodig. De persoonlijke coach helpt bij het maken van keuzes die gebaseerd zijn op de doelen van de leerling.”

Brede blik naar het kind

De bezoekers van de open dag konden coaches ontmoeten en hoorden wat coaching inhoudt. Op het havo/vwo heeft de leerling iedere week een gesprek met zijn of haar coach, op het vmbo is dat om de week. “We kijken breder naar het kind en hebben aandacht voor hoe het kind zich voelt en ontwikkelt”, vertelt Janine van de Elsen, coördinator en leerlingcoach op het vmbo. “We praten over ‘het gaat niet zo goed bij Frans, hoe kan ik dat verbeteren?’, maar ook over ‘hoe functioneer ik in de klas’ en ‘wat vind ik leuk om te doen en wat wil ik bereiken’”.

Het Udens College geeft leerlingen meer keuzemogelijkheden en coaching om kinderen goed voor te bereiden op de snel veranderende en complexe maatschappij. “Ze leren nu keuzes te maken in een veilige schoolomgeving, zodat ze straks zelf ook de goede keuzes kunnen maken en succesvol kunnen zijn.” Ook werkt zelf keuzes maken motiverend volgens de afdelingsdirecteur. “Ze krijgen daarnaast door coaching meer inzicht in hun behoeften en doelen en leren ze die ook te verwoorden.”

Nieuwe tak: Waldorf Uden vrijeschool

Het onderwijsconcept waarbij coaching een grote rol speelt is ingericht op de sector havo/vwo en sector vmbo. Tijdens de open dag konden bezoekers ook kennismaken met een nieuwe onderwijsvorm: Waldorf Uden, vrijeschool. Het Udens College streeft er naar om hier volgend schooljaar mee te kunnen starten. Walforf Uden is een type onderwijs waarbij de brede ontwikkeling van kinderen centraal staat en heeft een eigen visie op onderwijs. “De belangstelling tijdens de open dag was overweldigend.”