Deze zomer blijven veel vakantiegangers noodgedwongen dicht bij huis. Dichter dan ze wellicht hadden voorzien.

Voor inwoners van het Land van Cuijk is dit hét ideale moment om eens op ontdekkingstocht in de eigen achtertuin te gaan en te ervaren hoe bijzonder hun omgeving is.

Hoeveel Land van Cuijkenaren hebben tijdens hun zomervakantie wel eens een historische kerk in Frankrijk bezocht, maar hebben er nauwelijks weet van dat op een steenworp afstand minstens zulke unieke religieuze gebouwen staan? Het Kapucijnenklooster in Velp bijvoorbeeld. Of het oudste nog bewoonde klooster van Nederland in Sint Agatha. De Sint Elisabethkerk in Grave, de grootste kruiskerk van Nederland. De Theobalduskerk in Overloon, een erkend naoorlogs monument. Of de basiliek van Boxmeer, bekend van het Heilig Bloedwonder.

De toeristische campagne ‘Pssst... hier moet je zijn’ wil niet alleen toeristen van buiten de regio verleiden om het Land van Cuijk te bezoeken, maar daagt ook inwoners van het Land van Cuijk uit om hun eigen omgeving te verkennen. Om eens fietsend of wandelend de afwisselende natuur (Maasheggen, Staatsbossen, Overloonse Duinen, Molenheide en Raamvallei als voorbeelden) te doorkruisen. Of om een van de bijzondere musea, zoals het Oorlogsmuseum in Overloon en kleinere musea als Museum Ceuclum in Cuijk en het Graafs Museum, te bezoeken. Of om samen met de kinderen op expeditie te gaan in het ZooParc in Overloon of avonturen te beleven in De Bergen in Wanroij en een van de speeltuinen in de regio. Ook watersporters komen aan volledig aan hun trekken in de Kraaijenbergse Plassen en De Kuilen én uiteraard op de Maas. En wie in éen dag 20 eeuwen vaderlandse geschiedenis wil beleven zou eens een begeleide rondwandeling door de vestingstad Grave moeten maken.

Het is maar een greep van alles wat er in het Land van Cuijk te beleven valt. In de campagne ‘Pssst... hier moet je zijn’ worden in de komende maanden regelmatig nieuwe suggesties gedaan voor 24 uurs-belevingen (met overnachting bij een accommodatie in het Land van Cuijk) en dagtrips in het Land van Cuijk. Volg daarvoor de website www.visitlandvancuijk.nl en de sociale mediakanalen Facebook (GroetenuithetLandvanCuijk) en Instagram en Twitter (GroetenuitLvC).

De campagne is een initiatief van het Regionaal Bureau voor Toerisme Land van Cuijk en wordt ontwikkeld in samenwerking met Cybox internet & communicatie en Di-visie branding & strategie. De campagne wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de vijf gemeenten in het Land van Cuijk.