Zeven Millenaren zijn mee geweest met de busreis van KBO Wilbertoord naar Duitsland. Zij zijn enthousiast en hebben van 25 t/m 29 juni van alles en nog wat gezien en beleefd. Riek Bens doet onderstaand verslag over de reis.

Zaterdag 25 juni vertrokken we in Wilbertoord om 9.15 uur richting Duitsland. In Bremen hadden we een koffiestop en na daar wat rondgelopen en bezichtigd te hebben o.a. het Raadhuis dat in dezelfde stijl ontworpen en gebouwd is als het Stadhuis van Leiden. Ook was er een standbeeld van De Bremer stadsmuzikanten van de gebr. Grimm. Daarna werd de reis voortgezet en kwamen we om 18.00 uur aan bij Hotel Meijer in Harsefeld. Na het diner was er nog even tijd voor een wandeling.

Park

Zondagmorgen was het prachtig weer. Eerst wat gewandeld in een mooi park van het vroegere monnikenklooster. Dan vertrokken we om 11.00 uur naar Bremerhaven waar we een heel oud, maar piekfijn onderhouden zeilschip van de marine mochten bekijken. Maandag vertrokken we om 11.00 uur naar Cuxhaven waar we aan boord gingen voor een tocht van 2½ uur naar het eiland Helgoland. Het regende dus was het binnen blijven op de boot. Het eiland staat bekend om een heel eigen klimaat. De zomers prachtig en niet te heet, maar wij hadden regen en de temperatuur was ook laag. Men kon daar wel taxfree winkelen, dus daar werd druk gebruik van gemaakt.

Kegelen

Om half 4 waren we terug op de boot. Om 20.30 uur waren wij terug bij het hotel en na gegeten te hebben konden we op de kegelbaan bij het hotel kegelen. Veel plezier gehad. Dinsdag 9.30 uur vertrek naar Stade voor een stadswandeling en daarna naar Jork (Altesland) naar een heel groot fruitteeltgebied met een bezoek aan de fruitboerderij Herzappelhof. Het bedrijf omvat een oppervlakte van 25 ha appelbomen in velerlei soorten. Daar werden we ontvangen met een welkomstdrankje in de vorm van appelsap met een versterkertje. Toen een rondrit door de boomgaard met de “appelexpress”, een tractor met een hele rij appelkisten (inh.1m3) erachter elk voor 4 personen.

Boomgaard

In het hart van de boomgaard kregen we uitleg over de boomverzorging, de bewerking e.d. en daarna was er koffie met uiteraard appelgebak. Daarnaast hadden ze nog een winkel met o.a. appels, drank, souvenirs enz. ‘s Avonds hadden we in de filmzaal van het hotel de gelegenheid om een film te bekijken. Woensdag de dag van de terugreis. Na het ontbijt namen we afscheid van Hotel Meijer en vandaar gingen wij naar de stad Oldenburg, met een prachtig overdekt winkelcentrum, mooie oude gebouwen en leuke restaurantjes. Om 12.45 uur vertrek richting Nederland. Onderweg naar Nistelrode naar restaurant Maxend waar ons een heerlijk afscheidsdiner wachtte. Vandaar terug naar Wilbertoord en weer voldaan naar het eigen huis.