Sinds een aantal jaren is Rob Slaats uit Mill mede-eigenaar van de Barberstation. Het bedrijf werd door Jean van Rossum begin 2013 gestart.
Een Klassieke herenkapper/barbier waar de man terecht kan voor zijn haar, snor en baard. Jean bracht in The Barberstation alles samen wat hij te gek vindt. Traditionele kapsels, de stijlvolle gentleman’s look, een authentiek interieur van bijna een eeuw oud, een gezellige bar en tijdloze roots muziek die elke nieuwe generatie weer aanspreekt. Al snel stapte Rob, zoon en kleinzoon van een herenkapper, in als partner in crime en technische man. Rob geeft leiding aan The Barberstation Academy waar je wordt opgeleid tot herenkapper/barbier.
Rob is zelf vaak te vinden in de Barberstation in Eindhoven. “Net als veel andere zaken zijn wij nu in deze Coronatijd ook gesloten. We gingen al iets eerder dicht dan dat het officieel werd verplicht, omdat onze medewerkers zich gewoon niet prettig voelden.” Veiligheid en gezondheid staat ook bij de Barberstation namelijk voorop. “Ik krijg best veel telefoontjes, appjes en mailtjes met de vraag of ik toch niet even iemand kan knippen of scheren, nee dus.”
Het concept Barberstation is sterk gegroeid en zit nu op 4 locaties in Nederland. “In Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en Utrecht zijn we te vinden en in mei zouden we onze vijfde vestiging gaan openen. Maar dat is nu even afwachten wanneer dit kan. Alles ligt stil, niet alleen de shops en de opleidingen, maar ook hebben we een eigen lijn producten ontwikkeld, die we zowel in Nederland als internationaal verkopen. Maar ook dat staat nu helemaal stil.”
Het is voor veel branches maar ook zeker voor de kappers een lastige tijd. Rob: “We kunnen deze periode op geen enkele manier inhalen. Uiteraard zullen we het straks druk hebben, maar na een knipbeurt is men weer klaar, men gaat niet een keer vaker omdat men nu niet kan.” Er wordt nu wel bekeken hoe men het zal gaan doen mocht de Barberstation binnenkort weer open mogen. “We denken aan extra langere openingstijden, maar dat moet natuurlijk ook met de medewerkers kunnen. Verder verwacht ik niet dat het weer meteen helemaal open zal zijn, we hebben nu 6 stoelen en ik denk dat we straks beginnen met 3 stoelen, om toch nog even die afstand te houden.”
Wel denkt Rob dat men nu meer respect en waardering krijgt voor het kappersvak. “Het is een beetje net als in de horeca, mensen gaan thuis meer koken en ook knipt men nu zelf thuis. Ik krijg al berichtjes van mensen die laten weten waardering te hebben voor ons vak, omdat ze merken dat het knippen en scheren zoals we dat doen toch best lastig is. Ik heb zelfs een klant die het bedrag naar ons over wilde maken wat hij anders hier kwijt zou zijn, omdat zijn knipbeurt thuis absoluut geen succes was. Hij wilde ons zo steunen en uiteindelijk heeft hij een cadeaubon van de Barberstation gekocht, die hij later weer in kan leveren.”