MILL - We schrijven 21 mei 2004: Tom Verweijen start zijn eigen onderneming, Verweijen ICT. De oprichter (en huidige eigenaar) werkt dan vanuit huis en neemt een paar jaar later zijn eerste medewerker aan.

Zestien jaar later is er een fraai nieuwbouwpand en is het team uitgegroeid tot 25 medewerkers. De focus ligt op ICT, vaste en mobiele telefonie, maar diensten zoals internetverbindingen horen daar ook bij. De wereld van ICT is dynamisch en verandert snel, maar één ding wil Tom Verweijen altijd hetzelfde houden: oog voor de klant. “Onze toegevoegde waarde zit voornamelijk in het persoonlijke contact en de service die we bieden.” We maken een rondje langs een aantal krachten binnen de Millse onderneming.

Eerst even nog over Tom Verweijen zélf. Afgelopen week werd hij officieel aandeelhouder van Rexes BV, IT-automatiseerder in Horst. Zij zijn op hun beurt mede-eigenaar geworden van Telecompartij Rocom in Venray (het bedrijf dat Verweijen ICT in 2019 over heeft genomen). Oprichters Eric Haast en Roel Peeters van Rexes BV zijn al sinds 2007 vertrouwde gezichten in de provincie Limburg. Tom zal zich gaan focussen op de vestiging in Mill en Roel en Eric doen hetzelfde voor de vestiging in Horst. Op die manier is er in beide regio’s een vestiging met zowel IT- als telefoniespecialisten.

Één aanspreekpunt

Operationeel manager Rob Poels is bij Verweijen ICT al meer dan tien jaar verantwoordelijk voor de technische kant van de organisatie. “De afgelopen jaren hebben we grote stappen gezet. Niet alleen door te professionaliseren, maar ook omdat de markt daarom vraagt. Zo zien we bijvoorbeeld dat telefonie en ICT-diensten steeds afhankelijker van elkaar worden en klanten graag één aanspreekpunt willen op dit vlak. Doordat wij ook telefonie verzorgen en internetverbindingen zoals LVCNet kunnen leveren, maakt dat het voor de klant nog gemakkelijker. Ze weten bovendien dat ze 24/7 bij ons terecht kunnen.”

Doe wat met data

De toenemende automatiseringsbehoefte zorgt voor een alsmaar groeiende berg aan data. De kunst is om met deze (ongestructureerde) data waardevolle informatie te genereren, informatie waar je (pro)actief op kunt sturen. Dit vakgebied noemen we Business Intelligence. Medewerker Kris van Riet is hier helemaal in thuis. “Power BI zorgt ervoor dat je een krachtige set gereedschappen tot je beschikking krijgt om grote hoeveelheden data te visualiseren en analyseren tot intuïtieve rapportages en dashboards”, legt hij uit. “Je kunt Power BI verbinden met databronnen zoals: Excel, databases, CRM/boekhoudpakketten, online portalen en nog veel meer.”

Het belang van informatie is onomstreden. Informatie wordt niet voor niets ook wel de vierde productiefactor genoemd, naast Arbeid, Kapitaal en Grondstoffen. De jaarrekening van je accountant is nodig, maar natuurlijk altijd een opname achteraf. Wie meet, weet. En kan daar tijdig zijn of haar bedrijfsstrategie op aanpassen. Zo laat je data voor jou werken. Verweijen ICT helpt daarbij.

‘Laag hangend fruit’

Meer informatie betekent ook meer informatiebeveiliging, zowel tegen cybercrime-gevaren als ter voorkoming van datalekken en productieverlies door uitval van systemen. Een honderd procent dekkende informatiebeveiliging is niet haalbaar, maar wel een goed streven. Veel van de gevaren zijn te beperken als ‘laag hangend fruit’, wat betekent dat meestal de grootste risico’s met relatief gemakkelijke maatregelen te weren zijn. Denk hierbij aan technische maatregelen zoals een back-up of een extra beveiligde inlog.

Maar ook de menselijke factor speelt een grote rol. Misschien is het wel de belangrijkste. Hiervoor geeft Kris de zogenoemde User Awareness Trainingen. “Dit zijn zowel voor de deelnemers als voor mijzelf vaak leuke en leerzame sessies. Door de presentatie interactief te houden via een quiz of opdracht betrekken we de deelnemers nog meer en is de materie voor hen bovendien makkelijker te begrijpen.”

Begrijpelijke taal

Naast de vele – mannelijke – techneuten zijn er ook twee vrouwen in dienst. Kim Verweijen, de zus van Tom, is verantwoordelijk voor de administratie. Mila Manders neemt zoveel mogelijk werk bij Tom uit handen en is verantwoordelijk voor alles wat niet technisch is. Relatiebeheer en het inventariseren van de behoeften van de klant behoren tot haar belangrijkste werkzaamheden.

“Vaak hebben klanten functionele vragen en die dienen dan vertaald te worden naar een technische oplossing”, zegt Mila erover. “Daar schakel ik mijn technische collega’s voor in, maar ik zorg er vervolgens voor dat het in begrijpelijke taal op papier wordt gezet. Zo weet de klant precies waar hij of zij aan toe is en waar men voor tekent. Dat schept vertrouwen. Daarnaast zijn er nog honderd andere dingen die er dagelijks op mij afkomen, maar dat zorgt juist voor nieuwe uitdagingen en houdt het spannend. Daar geniet ik van!”

Er zijn, juist nu!

Lars Kremers begon negen jaar geleden als stagiaire en is nu medeverantwoordelijk voor de cloudomgeving (van klanten) van Verweijen ICT. “Ook doordat nieuwe technieken elkaar in een rap tempo opvolgen, zijn wij continu bezig om onze omgeving te optimaliseren.” De projecten waarbij een traditionele serveromgeving overgezet wordt naar de cloud zijn aan de orde van de dag. “De triple A van ICT is sinds de maatregelen rond Covid19 nog belangrijker geworden.”

Hiermee doelt Lars op het werken met Anywhere, Any time en op Any device. Met een cloudomgeving kan dat. ”De klanten die al in onze cloudomgeving werkten, hebben hier vanaf maart al direct van kunnen profiteren. Daarnaast hebben we voor veel klanten in een heel korte tijd voor alle medewerkers thuiswerkplekken gefaciliteerd en Microsoft Teams geïnstalleerd om videoconferencing mogelijk te maken. Dat was wel even een uitdaging, maar juist op die momenten moeten we laten zien dat we er zijn voor onze klanten. En dat is gelukt: diverse klanten lieten ons horen dat ze dat zo ook ervaren hebben.” Waarmee weer eens blijkt: Verweijen ICT houdt oog voor de klant.