Met zijn bedrijf Fritz-Events timmert directeur Frédéric Abrahams (beter bekend als Fritz) al jaren aan de weg.

Vroeger als dj met een drive-in-show, maar al snel met een verhuurbedrijfje in licht- en geluidsproducten, gerund vanuit de garage bij zijn ouders aan de Domeinenstraat in Mill. Sinds 2010 ligt de focus vooral op het verkopen van de benodigde apparatuur aan muzikanten, dj’s en theaters en is de verhuur op een laag pitje komen te staan. Dit alles doet hij vanuit een bedrijfspand in Cuijk en online via www.fritz-events.nl.

Maar toen kwam het Coronavirus en ging op 15 maart Nederland zo’n beetje op slot. “Dj’s, theaters en muzikanten zijn echt onze klanten bij Fritz-events. Die zitten nu allemaal zonder werk. Het was dus niet het moment om nieuwe apparatuur aan te schaffen. We merkten direct dat het rustiger werd, en nog steeds. Het is niet zo dat we helemaal niets verkopen nu. We verkopen veel onderdelen die je ook thuis kunt gebruiken zoals microfoons. Maar de omzet liep wel met tientallen procenten terug.”

Maar Fritz is creatief, had nu tijd en besloot een idee wat hij al langer had nu verder uit te werken. “Het zat echt al jaren in mijn hoofd: het verhuren van prijzige LEGO-sets. Zelf ben ik altijd al een LEGO fan geweest. Nu ik zelf kinderen heb ben ik dat ook weer meer gaan doen. Het is een mooi product, leerzaam, goed voor je creativiteit en ik merkte zelf als ik het erg druk had dat ik me heerlijk kon ontspannen door met LEGO bezig te zijn.”

De LEGO die Fritz nu verhuurt zijn de grotere, prijzige pakketten die de laatste jaren zijn uitgebracht. “Het zijn pakketten voor vooral 16-plus met een winkelwaarde van vanaf 100,- euro tot wel 700,- euro. Dat zijn pakketten waarvan mensen denken: die zou ik wel willen bouwen. Je bent er soms wel een uurtje of twintig mee bezig. Maar dan na het bouwen heb je dat geld uitgegeven en staat het ergens in een hoek.” Bij die gedachte kwam de ondernemer in Fritz naar boven. “Ik dacht: als ik die pakketten koop en ga verhuren, dan is de investering wel terug te verdienen bij voldoende klanten.”

En de verhuur van LEGO bleek een schot in de roos. “Niet alleen ik, maar ook andere mensen hadden meer tijd. Daarnaast was ook LEGO-masters op SBS waar elke week anderhalf miljoen mensen naar keken. Dat alles bij elkaar zorgde ervoor dat ik al snel heel wat belangstellenden heb kunnen bereiken. Men hoeft zo niet al te veel geld uit te geven en toch kan men zo’n dik LEGO-pakket bouwen.”

Het huren van LEGO gaat via een jaarabonnement en vervolgens een vergoeding per pakket. Online zijn de LEGO-pakketten te bestellen maar ook kunnen ze in Cuijk afgehaald worden. Meer weten? Zie www.bricksverhuur.nl.