Als Neije Krant werken we op het gebied van adverteren en doorplaatsen van advertenties samen met DeBoK (gemeente Boxmeer en Sint Anthonis) en DeStieR (gemeente Cuijk). Ron Baumler is met zijn bedrijf Grafisch-Huis Boxmeer uitgever van deze 2 huis aan huiskranten.
“Op de elfde van de elfde, nu bijna vier jaar geleden, brachten we de eerste Boxmeerse Krant (DeBoK) uit,” vertelt Ron Baumler. “Vroeger werkte ik bij een drukker waar ze kranten maakten en sinds die tijd heb ik daar wel affiniteit mee. Vanaf het moment dat ik zelfstandig ondernemer ben heb ik altijd de wens gehad een eigen krant te beginnen. Bijna vijf jaar geleden deed zich de kans en ruimte voor om dit wat serieuzer op te pakken. Veel mensen verklaarden me ook wel voor gek. Ik voelde me een soort Donkiesjot, maar heb er mijn ziel en zaligheid ingegooid en het is gelukt.” DeBoK verschijnt elke twee weken. “We hebben een aantal columnisten, we brengen lokaal nieuws, sport en ook plaatsen we af en toe zaken van buiten de eigen gemeente maar wat wel belangrijk is voor de lezers.”
Ondertussen is Ron ook in de gemeente Cuijk actief met een huis aan huiskrant. “Wij vonden dat er ook in die gemeente een kwaliteitskrant moest komen. We hebben een club enthousiaste mensen bij elkaar gezocht waarbij Jos Janssen een belangrijke is. Hij is een soort Corné Kremers in de gemeente Cuijk. Onder de naam DeStieR hebben we een nulnummer gemaakt om te laten zien wat we bedoelen met een kwaliteitskrant. En binnen drie maanden hadden we het rond en verschijnt daar nu ook om de week in het weekend een krant.”
Doel van Ron is om deze lokale titels straks ook te behouden als Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis en Mill en Sint Hubert één gemeente Land van Cuijk vormen. “Iedere huidige, straks voormalige gemeente moet wel zijn eigen identiteit en gezicht behouden. Een goede lokale krant is daarbij belangrijk omdat die het plaatselijke lokale nieuws kan brengen, door en voor lokaal betrokken inwoners.”
Voor veel huis aan huiskranten is deze Coronatijd een lastige. Dit omdat evenementen niet doorgaan en ook veel horeca het even wat rustiger aan doet met adverteren. “Maar zolang je een goede krant maakt met mooie verhalen en columns willen mensen hem graag lezen en komen adverteerders vanzelf. Zij zien en merken namelijk dat hun investering in een advertentie resultaat heeft doordat die goed gezien wordt. En hier werken we met ons team erg hard aan.”