Begin vorig jaar is Rosan Kremers uit Mill samen met haar gezin verhuisd naar Nigüelas in Spanje. Dit is een dorpje aan de voet van de Sierra Nevada, niet ver van Granada. Samen met haar man Christoph begon ze daar een hotel en restaurant. Op zondag 16 mei belden Tom Raaijmakers en Corné Kremers in hun radioprogramma Het 12uurtje met Rosan. Beluister het hele interview via hun podcast op o.a. Spotify, Apple podcasts of op www.het12uurtje.nl.

Op het moment dat Rosan en Christoph de deuren van hun hotel en restaurant wilden openen, stak corona de kop op. “Dat was wel een domper,” vertelt Rosan. “Wij hadden gehoopt dat we meteen veel mensen konden ontvangen en ook onze familie en vrienden hier konden verblijven. Het is hier dus wel rustiger gebleven dan gehoopt, maar toch zijn we bijna altijd open kunnen blijven. We hebben geen lockdown gehad zoals in Nederland.” Deze tijd gebruikten ze om flink te verbouwen en renoveren. “Zo goed als alle verbouwingen zijn achter de rug, maar er is altijd wel werk. We zijn nu bijvoorbeeld ook bezig met zonnepanelen. Maar de 15 kamers en ons restaurant zijn helemaal in orde en klaar voor onze gasten.”

Ondertussen zijn ze ook een webshop begonnen met enkele eigen producten. “Op dit moment kunnen alleen in Spanje bestellingen gedaan worden. Mensen in Nederland die spullen af willen nemen, moeten iets langer wachten, want dan nemen mijn ouders het mee naar Mill.” In de webshop is olijfolie, zeep en zelf gebrouwen bier te vinden. “Hier staan heel wat olijfbomen, maar die waren in slechte conditie omdat ze lang geen water hadden gehad. Inmiddels hebben we weer olijven kunnen oogsten en daar hebben we olijfolie van gemaakt. De zeep is een project van mijn zus Lis, die hier sinds juni is en niet meer naar huis is gegaan.”

Ook verkopen ze via de webshop dus zelf gebrouwen bier: “Dit bier is al een idee van wat langer geleden. We woonden eerst in België en toen onze dochter werd geboren hebben we een biertje gebrouwen, omdat we het leuk vonden wat mee te geven aan de mensen die op bezoek kwamen. Hiervan hebben we nu 300 liter gebrouwen en dat was binnen 3 weken uitverkocht. Het tweede brouwsel is deze week binnengekomen.” Ze hebben La Chouffe als basis gebruikt, waaraan een aantal ingrediënten zijn toegevoegd met een verhaal. Zoals cocabladeren uit Peru, Thaise peper en oranjebloesem. Ook zijn er zaadjes van de klaproos in verwerkt. “Het bier heet Lento Lento en dat betekent ‘traag’. We wilden er een dorpsbiertje van maken wat in alle barretjes hier verkocht wordt. En omdat dit dorpje ook wel ‘het dorp der tragen’ wordt genoemd, vonden we Lento Lento wel een pakkende naam.”

Meer weten over hun lokale producten? Zie de webshop via www.alqueriadeloslentos.es/tienda/.