Het Platform vmbo D&P heeft scholen opgeroepen om realistische contextrijke praktische D&P-opdrachten waar zij trots op zijn te delen! De beste opdracht verdiende 7 december de Beste Practice Ward. Het Merletcollege in Mill mocht deze prijs in ontvangst nemen voor het Foodtruck-project.

In het programma Dienstverlening en Producten (D&P), het profiel dat het Merletcollege in Mill aanbiedt, leren vmbo-leerlingen activiteiten organiseren, technische en multimediale producten maken, promoten, verkopen en presenteren. “Alles wat leerlingen leren, willen we zo praktisch mogelijk maken. Alles wat je nodig hebt om een eigen onderneming te starten,” vertelt D&P-docent Mario Wetten

Panini & hamburgers

Een bedrijf en verzamelaar in een naburige gemeente was bereid een Piaggio Ape tegen inkoopprijs te leveren, zodat leerlingen die als foodtruck gebruiksklaar kunnen maken. Sterker nog: als de huidige derde- en vierdejaars ermee klaar zijn, neemt het bedrijf de foodtruck weer in en levert een nieuwe, waarmee de continuïteit geborgd is. Zo’n 70 leerlingen uit twee kader- en basisklassen en een mavo-klas zijn er steeds gedurende vier tot vijf weken in groepjes van zes mee bezig. De derdejaars voeren het uit, de vierdejaars zijn nog betrokken bij het afmaken en gaan ook hun derdejaars collega’s begeleiden. Naast de D&P-docenten zijn ook de docenten zorg, techniek, economie en Nederlands betrokken.

In hun twee praktijkuren ‘zorg’ gaan leerlingen panini- en hamburgerrecepten voorbereiden die ze tijdens een foodtruckevenement kunnen gaan maken. Bij de techniekuren schuren ze de foodtruck en worden bougies schoongemaakt. Daaraan gekoppeld maken leerlingen een instructiefilmpje van twee minuten over hoe je dat doet. Groepjes leerlingen zijn bezig met zaken regelen voor de inrichting en het opknappen van de foodtruck: op de foto staan trotse leerlingen die net de bak op de geschuurde foodtruck hebben gelast.

Superkrachtige manier van leren

Het gaat ongetwijfeld moeite kosten afstand te doen als de foodtruck klaar is. “Wellicht schaft de school hem aan,” zegt Mario, “om er echt een bedrijf mee te starten, waardoor de havisten met economie op een andere locatie van het Merletcollege er ook mee aan de slag kunnen.”

De foodtruck levert niet alleen een aantrekkelijke context, maar zorgt ook voor verbinding tussen de lessen en stimuleert een superkrachtige manier van leren en loopbaanoriëntatie. “Leerlingen die een verkoopgesprek gehouden hebben met alle vaardigheden die daarbij horen -die allemaal bij het eindexamen van D&P aan bod komen-, vergeten dat nóóit meer!” zegt Mario. “We willen graag dat leerlingen zich eigenaar voelen. Hoe meer het hun ding wordt, des te beter het product. Het mooie is dat leerlingen denken, dat ze niet met leren en onderwijs bezig zijn, maar puur met dingen die ze leuk vinden. Wij weten ondertussen wel beter!”