Geer en Marianne Verlinden stoppen met hun juweliers- en optiekzaak in Sint Hubert.

SINT HUBERT - “Wij stoppen misschien iets eerder dan gedacht, eind dit jaar, maar gezien onze leeftijd en opgelopen ziekte is dat de reden van ons besluit”, vertellen Geer en Marianne Verlinden. “Met pijn in het hart nemen wij afscheid van onze klanten.”

Door Twan Dohmen

Juwelier en optiek Verlinden in Sint Hubert is een begrip in de regio. Piet Verlinden startte de zaak in 1936. Zijn broer Wim, de vader van Geer, nam de zaak enkele jaren later over. Geer (65 nu) en Marianne (62) werden 37 jaar geleden, in 1985, de eigenaren. “Op 1 november bestaat onze zaak 86 jaar, een mijlpaal.”

Geer ging als student naar de optometrieopleiding in Rotterdam om vervolgens technisch oogheelkundig assistent te worden bij een oogarts in het ziekenhuis van Hengelo. Na enkele jaren volgde hij samen met Marianne zijn ouders op.

Een overname van de juwelierszaak is niet gelukt, de optiekafdeling wordt waarschijnlijk eind dit jaar overgenomen. Opvolging door de volgende generatie Verlinden zat er niet in. De drie kinderen hebben gekozen voor een andere carrière.

Donderdag 3 februari is de opheffingsuitverkoop gestart. Alle sieraden en horloges gaan met korting de winkel uit onder het motto op is op. De verkoop eindigt op zaterdag 24 december 2022.

“Tijden veranderen. Naast mooie dingen, hebben wij ook tegenslag gekend. Denk aan de inbraken en overval in onze zaak. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten”, vertelt Geer. “Verder speelt ook het veranderende koopgedrag een rol. Online winkelen neemt steeds meer toe. Bovendien leveren ook de merken rechtstreeks aan de klant. Ondernemers die van hun zaak een belevingswinkel maken, zie je wel meer in deze tijd.”

“Het is zeker lastig voor de huidige kleine ondernemer. Toch blikken wij met plezier terug. Met hard werken hebben wij het ook goed gehad.”

“Aan al het goede komt een eind”, zeggen Geer en Marianne in een brief naar de vaste klanten. “Met vele fijne en mooie herinneringen en daardoor met pijn in het hart nemen wij van u afscheid.”

“Het persoonlijke contact zal ik gaan missen. Luisteren naar de klant is ons motto, ze vertellen bij het uitzoeken van trouwringen hun verhaal. Lief en leed wordt gedeeld, bijvoorbeeld ook als kinderen de vingerafdruk van hun ouders of opa en oma in een sieraad willen graveren. Dat contact gecombineerd met een mooie en goede, uitgebreide collectie en een goede service en eerlijk advies trok klanten uit de hele omgeving”, blikt Marianne terug. “Het mooiste is dat wij tegen de klanten ‘tot ziens’ konden zeggen. Velen zijn jarenlang onze klant gebleven, daar zijn wij trots op.”

Meer over de uitverkoop op www.verlinden.tv.