Eén van de vele diensten, die Welzijn Ouderen Mill aanbiedt, is Tafeltje-dek-je, een service, die in Mill, Sint Hubert, Langenboom en Wilbertoord al zeker 40 jaar bestaat.

Maar liefst 74 vrijwilligers bezorgen meestal dagelijks een maaltijd bij ongeveer 80 cliënten. Er zijn 7 routes, dus elke dag zijn er tussen 11.30 uur en 12.30 uur 7 chauffeurs, die mensen van een heerlijke maaltijd voorzien.

Zo, dat waren even de cijfers. Of nog twee dan. Hofmans Catering in Nijmegen bereidt elke dag 2300 maaltijden met verse kruiden uit eigen tuin en men kan naast het standaardmenu ook kiezen uit 

3 menu’s bestaande uit een soepje en een hoofdgerecht. Ook is er de keuze voor een koelversmaaltijd, die zelf thuis  in de magnetron opgewarmd kan worden. Men kan aangeven wat je per se niet lust en of er een bepaald dieet gevolgd moet worden. Het eten kan indien nodig ook gemalen aangeleverd worden. De maaltijden worden bezorgd bij Aldenhorst onder de overkapping met de alleszeggende naam “Alles vur ‘t deuske”, doelende op de doos, die het eten op temperatuur houdt. Elke bezorger verzamelt zich daar zo ongeveer eens in de 10 weken om gedurende een week mensen blij te maken met een overheerlijke maaltijd. 

En dat is zeker niet het enige. Er is altijd even tijd voor een klein praatje en het is ook een bepaalde vorm van een dagelijkse sociale controle. Als iemand de deur niet openmaakt om de maaltijd aan te nemen, dan moet er een bepaald protocol gevolgd worden. De bezorger belt één van de drie coördinatoren, die vervolgens de contactpersoon gaat benaderen, zodat zij bij hun familielid een kijkje kunnen gaan nemen of alles in orde is. Wanneer deze niet te bereiken is, wordt de politie of de huisarts ingeschakeld. 

We zijn meegereden met één van de vrijwilligers, namelijk Corry Toonen. Ze heeft altijd in de zorg gewerkt en na haar pensioen miste ze het contact met de mensen en had ze de behoefte om iets voor iemand te betekenen. En dat is precies wat ze doet. De mensen zitten op haar te wachten met het bord en het bestek al op de tafel. Ze hebben duidelijk de behoefte aan een praatje en voor sommigen is Corry de enige persoon, die ze die dag zullen zien. Ze worden duidelijk gelukkig van dit ene momentje. Aangezien Corry ervaring heeft in de zorg, weet ze ook op welke signalen ze moet letten, als iemand in zijn gedrag verandert en duidelijk achteruit gaat. Ze zegt dan ook: ”Zie je nou waarom dit zo leuk is om te doen?” Juist vandaag heeft iemand de doos van gisteren niet op de gewoonlijke plek staan. Corry is begaan met de mensen en maakt zich duidelijk zorgen, want het patroon is anders. Dus er wordt volgens het protocol gehandeld, maar gelukkig verschijnt er uiteindelijk toch iemand aan de voordeur en kan diegene gaan genieten van een lekkere warme maaltijd. En de familie is ook weer gerustgesteld. Zo’n dagelijks bezoekje blijkt dus heel zinvol te zijn en dat maakt dat Tafeltje-dek-je niet alleen draait om bezorgen, maar ook om zorgen. 

Zorgen voor elkaar! Dat maakt dit ook zo dankbaar en belangrijk.

Als iemand zich voor Tafeltje-dek-je aanmeldt, gaat een coördinator op huisbezoek om de mogelijkheden door te spreken en persoonlijk uitleg te geven. In principe is deze service bedoeld voor mensen boven de 55 jaar, die niet meer in staat zijn om zelf te koken. Echter kunnen onder bepaalde bijzondere omstandigheden ook jongeren met een beperking of mensen, die herstellen na een operatie al dan niet tijdelijk gebruik maken van deze bezorgdienst. Er is een klein, middel en groot menu en soms kan voor een echtpaar samen het laatste al voldoende zijn.

Corry wenst een cliënt een fijn weekend, als diegene geen maaltijd voor de zaterdag en zondag heeft besteld. En voor wie dat wel heeft, is het een enthousiast “Tot morgen!”, als diegene weer op Corry zit te wachten. 

Kijk voor meer info over hoe aan te melden op www.50plusmill.nl.