Dat was de uitkomst van de raadsdiscussie over verdergaande samenwerking in het Land van Cuijk. Op de vraag in het raadsvoorstel: ”Bent u bereid om in 2016 de voorgestelde verkenning uit te voeren naar de voor het Land van Cuijk best passende duurzame vorm van verregaande samenwerking/bestuurlijke fusie?”, was de raad unaniem: “Fusie is geen optie”.

CDA

Het CDA ging schoorvoetend akkoord met het voorstel maar in hun stemverklaring uitte het CDA zorgen over de mogelijke vrijblijvendheid van de samenwerking zonder fusie. CDA zou eigenlijk graag met een verkenning of onderzoek willen aantonen of mogelijkerwijs fusie een betere oplossing is voor een sterk Land van Cuijk.

AB’90

AB’90, fel tegenstander van een gemeentelijke fusie, vond dat er meer gefocust moest worden op de inhoud en meer energie steken in gezamenlijke uitvoering van het aantal projecten binnen het Land van Cuijk. Dat moet de kracht van samenwerking worden. En gaf daarbij een veeg uit de pan richting “De Gelderlander”, die steeds maar met chocoladeletters de voorliefde toont voor een gemeentelijke fusie. “Waardering voor samenwerking in projecten lezen we nooit”.

Raadsconferentie Land van Cuijk

Met het uniforme standpunt van Mill en Sint Hubert en die van de overige vier gemeenteraden zal tijdens de raadsconferentie van 23 maart zo mogelijk een gezamenlijk standpunt worden ingenomen, dat ter bekrachtiging aan alle raden in het Land van Cuijk zal worden voorgelegd.

Gemeenschappelijke regelingen (GR’s)

Dan stond er nog een achttal kadernota’s van GR’s op de agenda. De gemeenteraad kon hierop zienswijzen (lees bezwaren) indienen. De meesten werden zonder noemenswaardige zienswijzen afgetikt, zoals die van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), Regionaal Veiligheidshuis, Regionaal Bureau Leerplicht, Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant en GGD Hart voor Brabant.

Het stoutste jongetje uit de klas

En alweer veel boze reacties op de kadernota van de Veiligheidsregio Brabant-Noord. De taakstellende bezuiniging wordt niet uitgevoerd. Een overschrijding van de huisvestingskosten van € 200.000 wordt simpel aan de gemeenten gefactureerd en de besparing op de brandweerbijdrage door herverdeling van de kosten, wordt alsmaar vooruitgeschoven. De komende jaren betaalt onze gemeente daardoor substantieel te veel, oplopend tot 150.000 euro. Tja… het lijken Zuid Italiaanse praktijken waarop onze gemeente kennelijk geen invloed meer heeft.

Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN)

Ook zienswijzen op deze kadernota logen er niet om. “Ze varen hun eigen koers in de planning- en controlcyclus, nauwelijks financiële cijfers, bezuinigingen die niet gehaald worden etc.” Maar de wethouder gaf aan, waarom het zo gelopen was en dat het een eenmalige situatie was. Hij zou de zienswijzen overbrengen en verzekerde de raad beterschap. Hier geen Gomorra dus!

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant-Noord (KCV)

Wat is dat nou weer? Nou gewoon Openbaar Vervoer, zoals WMO- en leerlingenvervoer, beter bekend als regiotaxi. Iedereen kan hier gebruik van maken! KCV is de onderste schakel van het OV en samen met de buurtbus, gewone bussen en de trein is dit het hele OV.
AB’90: “In onze gemeente moet meer aandacht komen voor de onderste schakel van het OV”. Gewone bussen rijden maar heel beperkt en dan ook nog lang niet altijd aansluiten op ander OV of schooltijden.
Daarbij komt nog dat de Informatieverstrekking op de sites van alle aanbieders hopeloos versnipperd of zelfs nietszeggend is. “Waardeloos” vond AB’90 en met die zienswijze kan de wethouder op stap om de kadernota van KCV aan te passen.

Theo van Eenbergen AB’90