Begin 2016 heeft een afvaardiging van PGM enkele winkelbedrijven in onze gemeente bezocht. Met de eigenaren of bedrijfsleiders is gesproken over Bereikbaarheid, Toegankelijkheid, Bruikbaarheid en Uitgankelijkheid (BTBU) voor de bezoekers en, met name, voor personen met beperkingen.

Gezien de aard en verschillen van de al dan niet bezochte ondernemingen, van supermarkt tot balieverkoop, is het niet mogelijk om alle opmerkingen te vermelden. Daarom beperken we ons tot het geven van aanbevelingen en adviezen met betrekking tot de genoemde onderwerpen.
P.G.M. voelt zich in deze gesterkt door het Verdrag van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap. Het verdrag is op 14 januari aangenomen en geratificeerd door de Tweede Kamer.
Één van de belangrijkste kernpunten van dit verdrag is: Toegankelijkheid: zorgen dat personen met een handicap toegang hebben tot goederen, diensten en hulpmiddelen.

Aanbevelingen en adviezen betreffende onderwerpen:

Bereikbaarheid van onderneming:

  • Goede toegang tot gebouw en ingang.
  • Goed beloopbare straat, trottoir en stoep tot ingang.
  • Voorkom obstakels nabij ingang, w.o. uitstalrekken en reclameborden.

Toegankelijkheid:

  • Draag zorg voor voldoende parkeerplaatsen voor verkeersmiddelen zoals auto’s, fietsen en gehandicaptenvoertuigen.
  • Een ruime toegang, liefst een automatisch openende deur is wenselijk.
  • Voorkom drempels in de toegang. Bij gebruik van een tochtsluis, deze ruim bemeten.

Bruikbaarheid:

  • Voorkom drempels of trapjes. Bij gebruik van meerdere verdiepingen is een goede ruime lift noodzakelijk (ook voor winkelwagens en rolstoelen geschikt).
  • Voldoende ruimte tussen stellingen en deze ruimte vrijhouden, Geen opslag van goederen tussen de stellingen.
  • Beperk de hoogte van de stellingen. Voor personen met beperking en rolstoelgebruikers is de reikhoogte minder.
  • Zorg voor een goede bereikbaarheid van de kassa. De hoogte van de loopband voor de gekochte artikelen bereikbaar voor o.a. gebruikers van rolstoel.
  • De bereikbaarheid en zicht op pinautomaat, ook voor personen met beperking.
  • Aandacht voor hoogte van paktafels.
  • Opstelplaats van winkelwagens.

Uitgankelijkheid: 

  • Uitgangsdeur (en sluisdeuren) ruim en liefst automatisch openend.
  • Voldoende nooduitgangen. Eventueel spanning sluitend uitgevoerd, zodat ze, aangesloten op brandmelder, bij brand automatisch van het slot gaan.
  • Voldoende noodverlichting, in vluchtroute, aan binnenzijde en buitenzijde van vluchtdeuren, bij trappen of niveauverschillen tussen stellingen.

Verdere aanbevelingen/service:

  • Aandacht voor bemensing van de eventueel aanwezige servicebalie.
  • Behulpzaamheid van personeel, met name voor personen met beperking.
  • Aandacht voor personen met dementie.
  • Inpakhulp.
  • Bezorgservice.
  • Toiletvoorziening, liefst gehandicaptentoilet.
  • B.H.V. Elke ondernemer, c.q. het bedienend personeel, moet hulp kunnen verlenen bij ziekte of ongevallen voor eigen personeel maar ook voor bezoekers. Vastleggen van ongevallen en/of incidenten is noodzakelijk om geboden hulp te kunnen staven maar ook geschikt als voorbeelden bij opleiding en instructie van (nieuwe) medewerkers.

P.G.M. is gaarne bereid u verdere toelichting of informatie te verstekken met betrekking tot bovenstaande. Neem daarvoor contact op met het secretariaat van P.G.M via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..