Voor mensen die eenzaam zijn, kan de zomer net zo voelen als de feestdagen. Iedereen is met vakantie of doet iets anders leuks. Wekelijkse activiteiten stoppen. Hierdoor neemt het gevoel van eenzaamheid toe.
Een praatje kan dan enorm helpen. Vrijwilligers van Sensoor, de landelijke luisterlijn bieden een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet en problemen. Via chat, telefoon en e-mail. In september start er een training in Nijmegen om nieuwe vrijwilligers op te leiden.
De landelijke luisterlijn wordt vaker gebeld dan ooit. Afgelopen mei beantwoordde Sensoor bijvoorbeeld 1.800 telefoontjes méér dan in diezelfde maand vorig jaar. Het aantal vrijwilligers is te laag om de groei te kunnen opvangen. Ook deze zomer verwachten we veel telefoontjes, want hoewel je het misschien niet zou verwachten, ligt juist in de zomer eenzaamheid op de loer. Onderzoekers aan de Universiteit van Utrecht zochten dit uit. Wat bleek? Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt of je eenzaam voelt, vergroot mooi zomerweer het gevoelsmatige contrast met al die vrolijke mensen die je ineens overal voorbij ziet komen. Verder zijn familieleden in deze periode vaak op vakantie en het verenigingsleven ligt stil. Zelfs op TV houden de series op. Wil jij helpen deze mensen gehoor te geven, dan biedt Sensoor je graag een training aan bij jou in de buurt om je op te leiden als vrijwilliger.
Écht iets betekenen
“Ik heb juist voor dit vrijwilligerswerk gekozen omdat ik in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek, iemand met een luisterend oor kan helpen.
Door echte aandacht te geven en de juiste vragen te stellen, kan ik mensen op hun gemak stellen.
Dan komen ze de dag net even wat beter door. Daarnaast is het heerlijk iets voor een ander te kunnen betekenen”, aldus Gerben, een van de vrijwilligers van Sensoor.
Een andere vrijwilliger vult aan: "We bieden geen hulp, maar door alleen al te luisteren, kun je het verschil maken."
Extra trainers
Er worden extra trainers ingezet om trainingen te geven en de groei van het aantal vrijwilligers op te vangen. Als vrijwilligers zich aanmelden, vindt er een intakegesprek plaats en wordt gekeken waar ruimte is om de training te volgen.
De training wordt door vrijwilligers als heel leerzaam ervaren. Gerben: “Ik dacht altijd dat ik goed kon luisteren en goede vragen wist te stellen, maar in de training leerde ik pas écht wat aandacht geven is. Ook privé en in mijn werk pluk ik daar nu de vruchten van”.
Over Sensoor, de landelijke luisterlijn
Sensoor is al 60 jaar de grootste organisatie in Nederland die anonieme hulp op afstand biedt. Vanuit 26 locaties, waaronder in Nijmegen, voeren zo’n 1.200 vrijwilligers dag en nacht ruim 285.000 anonieme gesprekken per jaar, via telefoon, chat en e-mail. Deze vrijwilligers worden opgeleid en begeleid door beroepskrachten. Geïnteresseerden in het vrijwilligerswerk kunnen zich melden via www.sensoor.nl. De luisterlijn wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.