Praktijkvraag: Sponsoring is een belangrijke bron van inkomsten voor mijn vereniging. Moeten wij de sponsor voor onze tegenprestatie, naamsbekendheid, wel of geen BTW in rekening brengen?

Voor sportclubs kan sponsoring een belangrijke bron van inkomsten zijn. U kunt te maken krijgen met verschillende vormen van sponsoring:

  • Sponsoring in geld: Een sponsor geeft u een bijdrage in geld. Als tegenprestatie maakt u bijvoorbeeld in uw clubblad reclame voor de sponsor.
  • Sponsoring in natura (bartering): Een sponsor geeft u een bijdrage in natura, bijvoorbeeld in de vorm van sportkleding of etens- en drinkwaren. In ruil hiervoor krijgt de sponsor bijvoorbeeld reclameborden langs het sportveld. Of hij krijgt naamsbekendheid doordat zijn naam op de sportkleding staat.

Bij sponsoring zijn er voor de btw 2 mogelijkheden:

  • U komt niet uit boven de maximumomzet van € 50.000 voor fondswervende diensten. U hebt dus vrijstelling voor de BTW en u stuurt de sponsor een factuur zonder BTW voor de reclame die u voor hem hebt gemaakt.
  • U komt uit boven de maximumomzet van € 50.000 voor fondswervende diensten. U stuurt de sponsor een factuur met BTW voor de waarde van de tegenprestatie.

Voorbeeld

U krijgt gratis kleding van een sponsor. De sponsor stuurt u daarvoor een factuur. Dat is een factuur met btw. Uw tegenprestatie bestaat uit het maken van reclame. U stuurt uw sponsor daarvoor een factuur. Omdat u gebruik maakt van de BTW-vrijstelling, is dit een factuur zonder BTW.

Peter Meulepas, administratie- en belastingconsulent te Mill.