Als je in een auto over een hobbelig weggetje rijdt dan zal het voertuig niet alle kanten op stuiteren. Als dit wel zou gebeuren dan zou er onder de auto geen vering en demping zitten. Gelukkig is dit wel het geval. Elke auto heeft namelijk een schokbreker, maar het heeft natuurlijk ook een veersysteem.

Elke auto is dus uitgerust met veren en schokdempers. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat het voertuig een goed veersysteem heeft. Dit systeem bezit veerkracht, maar ook demping. De vering heeft als effect dat niet elke hobbel in het wegdek door de inzittenden van de auto wordt gevoeld. Het doel van de schokdempers is om de bewegingen van de veren te dempen. Dit is noodzakelijk aangezien de auto anders blijft deinen. Ook zorgen de dempers ervoor dat de wielen contact houden met de weg, wat van belang is voor de wegligging en de bestuurbaarheid van het voertuig.

Een schokdemper is dus een belangrijk onderdeel in een auto. Het bestaat uit een cilinder met hierin een zuiger. Het cilinderhuis is bovendien verbonden met de bovenbouw van de auto terwijl de zuiger verbonden is met de wielophanging via de zuigerstang. Als je over een hobbel rijdt dan zal de zuiger in de cilinder bewegen. Hierdoor wordt vloeistof verplaatst wat langs klepjes in de schokbreker gaat. De klepjes remmen dus de verplaatsing. Hierdoor dempt de schokdemper de bewegingen van het onderstel. Op deze manier werkt de schokdemper van een auto dus.

Een schokdemper wordt dus ontzettend vaak gebruikt door een auto. Hierdoor beweegt de demper erg vaak in en uit. De werking hiervan gaat langzaam en verloren terwijl je het niet eens merkt. Als de klepjes versleten zijn dan zullen ze de vloeistofstroom minder afremmen. Ook de afdichting van de zuiger slijt, dit doet het langs de cilinderwand. Bij een apk keuring zullen de schokdempers qua werking en qua staat worden gecontroleerd. Mogelijk is het resultaat van deze test dat ze toe zijn aan vervanging. Je kunt dan bij de onderdelenshop24.com online winkel nieuwe schokbrekers aanschaffen. Dan moeten ze natuurlijk nog wel vervangen worden door een monteur.